Godt i gang med partnerskap mot mobbing

Denne uken møttes de 12 organisasjonene i Partnerskap mot mobbing til sitt tredje møte, i Bodø, hvor Private Barnehagers Landsforbund (PBL) var vertskap for…

1. juni 2016

Forbundssekretær Gro Tove Andersen (i midten, foran) representerer SL i utvalget som har ansvar for Partnerskap mot mobbing. (Foto: PBL)Denne uken møttes de 12 organisasjonene i Partnerskap mot mobbing til sitt tredje møte, i Bodø, hvor Private Barnehagers Landsforbund (PBL) var vertskap for den to dager lange samlingen.

Forbundssekretær Gro Tove Andersen representerer Skolenes landsforbund (SL) i utvalget som har ansvar for partnerskapet. Hun sier at alle former for mobbing må bekjempes.

– Det viktigste vi kan gjøre for å forebygge mobbing er å gi barn en trygg barndom og oppvekst, og sørge for at alle barn og unge har venner. Vi kan alle gjøre en forskjell – enten som forelder, lærer, barnehagestyrer, håndballtrener eller nabo. Vi som er voksne er viktige rollemodeller og kan legge til rette for vennskap mellom barna våre.

God dialog

– Arbeidet i utvalget er kommet godt i gang og spesielt etter denne samlingen i Bodø opplever jeg at brikkene begynner å komme på riktig plass, sier rådgiver Lou Cathrin Noreen fra Foreldreutvalget for barnehager (FUB) til PBLs hjemmeside.

Hun sitter i utvalget sammen med blant annet politisk rådgiver i PBL, Ole-Andreas Pedersen.

– Vi har jobbet mye med felleskapet for å bli bedre kjent med hverandre i gruppen og vi har etablert en god dialog, sier Pedersen.

Økt kompetanse

SLs forbundssekretær Gro Tove Andersen.

Det er spesielt to tema de 12 partene har jobbet med under den to dager lange samlingen i Bodø: Økt kompetanse om mobbing og det videre arbeidet for gruppen frem mot 2020.

Partnerskapet har hatt besøk av representanter både fra skole og barnehage i Bodø, som har jobbet mye mobbeforebyggende og som har delt av sine erfaringer.

I tillegg har partene jobbet mye med plan for det videre arbeidet i partnerskapet med utgangspunkt i Djupedalutvalgets arbeid og tiltakene mot mobbing som regjeringen lanserte i april i år.

Ønsker innspill fra barnehagene

Innenfor barnehagesektoren vil utvalget blant annet jobbe mye med temaet mobbing knyttet opp mot den nye rammeplanen for barnehager, som nå er under utarbeidelse.

– Det er viktig å se arbeidet med ny rammeplan sammen med det arbeidet som nå gjøres i Partnerskap mot mobbing, sier Lou Cathrin Norreen.

Partnerskapet vil gjerne ha innspill fra barnehager som sitter på gode løsninger for hvordan vi kan jobbe best mulig for å forebygge mobbing.

Partnerskap mot mobbing består av følgende 12 organisasjoner: Sametinget, Utdanningsforbundet, Foreldreutvalget for grunnopplæringen, Foreldreutvalget for barnehagen, Fagforbundet, KS, Skolenes landsforbund, Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag, Private Barnehagers Landsforbund og Kristne Friskolers Forbund på vegne av friskoleorganisasjonene.

Utdanningsdirektoratet utgjør sekretariatet og hele gruppen er satt ned av Kunnskapsdepartementet.

Relevante lenker:
SL: – Lærere tar mobbing på alvor
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes
SL: Giske refser manglende mobbearbeid
SL: – Læreren bør avgjøre mobilforbud
SL: – Gjør en forskjell, du også!, se video![/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]