Sender alle skolefag på slankekur

Kunnskapsministeren varsler en fullstendig gjennomgang og revisjon av samtlige av dagens skolefag.   – Kraftige pensumkutt i alle skolens fag må til for å…

11. april 2016

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil lette dagens skolefag for «stofftrengsel». (Foto: SL)Kunnskapsministeren varsler en fullstendig gjennomgang og revisjon av samtlige av dagens skolefag.

– Kraftige pensumkutt i alle skolens fag må til for å komme bort fra dagens overfladiske læring, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til NTB.

Det viktigste tiltaket er kraftige kutt i antall emner og læringsmål i de ulike fagene, i tråd med anbefalingen fra Ludvigsen-utvalget. Det har slått fast at den norske skolen er preget av stofftrengsel og overfladisk læring.

– I dag skal elevene lære så mye i hvert fag at lærerne må haste gjennom pensum uten at elevene reelt sett får med seg det de skal, sier Isaksen til NTB.

Statsråden er forberedt på bråk når dragkampen om hva som faktisk må ut av pensum, starter.

– Det kommer nok til å bli kontroverser, for selv om alle er enige om at noe må ut, så er ikke alle enige om hva som må ut.

Treårig frist

Røe Isaksen vil selv ikke mene noe om hvilke temaer det kan være naturlig å ta ut. Den jobben skal settes ut til brede fagutvalg, bestående av skoleorganisasjonene, skoleeiere, lærere og forskere.

Han sier den klare politiske bestillingen til utvalgene er å komme fram til læreplaner som går til «kjernen» av fagene og som er mindre omfattende enn i dag.

Innen tre år vil statsråden ha forslag til de nye og trimmede lærerplanene tilbake på bordet.

Relevante lenker:
SL: Røe Isaksen – på parti med framtiden?
SL: – Glimrende om fremtidens skole
SL: Enighet om overgangsordning for lærere
SL: – Norske lærere fortjener å bli lyttet til
SL: Står fast på at kompetansekrav skal ha tilbakevirkende kraft