– For stor uro ved skolestart

Skolenes landsforbund (SL) er bekymret for at all støyen rundt fraværsreglene trekker fokus bort fra undervisningen og elevenes trivsel.   Leder i Skolenes landsforbund,…

12. september 2016

Anne Finborud har knapt observert så mye uro og støy i skolen som i høst. (Foto: SL)

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, har sjelden observert så mye uro og støy i skolen som i høst, både blant elever og lærere.

Hun mener regjeringens tullete symbolpolitikk må ta skylden.

– De nye fraværsreglene har skapt stor usikkerhet, frustrasjon og sinne – og rammer ikke bare elevene. La lærerne ha fokus på undervisningen. Vi gleder oss til et utspill som uttrykker tillit til så vel lærere som elever, sier Finborud.

Forbundslederen understreker at lærere og elever gjør en fantastisk jobb i en tid der det er sådd mye usikkerhet i skolen.

– Jeg synes de ansatte er tålmodige i sitt målrettete arbeid, til tross for at politikere og de ansvarlige for skolen forstyrrer så godt de kan i det offentlige klasserommet, sier Anne Finborud.

Les også: Anne Finborud understreker at lærere og elever gjør en fantastisk jobb (Siste.no)

Relevante lenker:
SL: – Fraværsgrense svekker lærernes status
SL: – Nasjonal fraværsgrense er et svakhetstegn
SL: Klarsignal til å finne ny modell for fraværsgrense
SL: – Røe Isaksen går bananas
SL: – Fraværsgrenser løser bare deler av problemet