Vil ha slutt på at yrkesfag snakkes ned

Behovet øker. Men ungdom vil ikke bli murere, malere, bygg- og anleggsarbeidere. Det bekymrer Ap-leder Jonas Gahr Støre – og SL-nestleder Terje Moen. Støre,…

29. august 2016

Ap-leder Jonas Gahr Støre. (Foto: Pål Laukli, Ap)Behovet øker. Men ungdom vil ikke bli murere, malere, bygg- og anleggsarbeidere. Det bekymrer Ap-leder Jonas Gahr Støre – og SL-nestleder Terje Moen.

Støre, som selv er akademiker, vil ha slutt på at mange nordmenn altfor lenge har snakket ned yrkesfagene. Han tar selvkritikk på at heller ikke Ap har gjort nok, skriver VG.

I hans egen hjemby Oslo var det kun 96 unge mennesker som søkte bygg- og anleggsfag i år. Mens omtrent halvparten av all ungdom søker seg til yrkesfaglige studieretninger nasjonalt, var søkertallet i Oslo 21,8 prosent.

Kunnskap og kompetanse

Søkertallet til murerfaget har på landsbasis stupt med 64 prosent fra 2007 til 2016.

– Dette er et varsko om at vi stiller oss dårlig for å bygge landet. Dette er unge mennesker som skal ut i jobb. Her svikter det i Norge i dag. Vi må nå lytte til bedriftene og fagbevegelsen om hva som må til for å snu denne utviklingen, sier Jonas Gahr Støre til VG.

Ap-lederen har med seg Fellesforbundet og fagbevegelsen på 33 tiltak for å angripe krisen. For det kan kalles en krise. Det kanskje viktigste grepet er å jobbe for at alle som trenger det tilbys lærlingplass.

– Vi må se på bransjens og samfunnets reelle behov for fagarbeidere, og vi må sørge for at det skapes en etterspørsel etter lærlinger. Da vil også ungdommen se at her satses det på kunnskap og kompetanse, ikke lavlønnskonkurranse og sosial dumping, sier Jonas Gahr Støre.

Børst støvet av høvelbenkene

Nestleder i SL, Terje Moen.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, mener det er på høy tid at de store partiene for alvor begynner å sette trykk på yrkesfagutdanningen.

– For å få opp interessen, må blant annet høvelbenkene tilbake i grunnskolen. De praktisk estetiske fagene må i større grad prioriteres. For mye teori stimulerer ikke rekrutteringen til yrkesfag, sier Terje Moen.

Yrkesfagene har det desidert største frafallet i videregående. For bygg- og anlegg faller rundt 30 prosent av elevene ut av skolen, og for de fleste skjer det mellom andre- og tredjeåret.

Relevante lenker:
SL: LO vil øke statusen til yrkesfagene
SL: Roser yrkesfagløft i Sør-Trøndelag
SL: – Sats på likestilling i yrkesfagene
SL: Foreslår store endringer og nedleggelser i yrkesfag
SL: – Glad for at det skjer noe med yrkesfagene
SL: Krever adjunktlønn for yrkesfaglærere