Krever at lærerne påskiltes igjen

Onsdag 16. desember skal Stortinget stemme over et viktig forslag fra Senterpartiet som har betydning for tusenvis av lærere. I forbindelse med budsjettinnstillingen til Kirke-,…

14. desember 2015

Forbundsleder Anne Finborud er skuffet over Ap og Venstre. Onsdag 16. desember skal Stortinget stemme over et viktig forslag fra Senterpartiet som har betydning for tusenvis av lærere.

I forbindelse med budsjettinnstillingen til Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen sist onsdag, foreslo Senterpartiet å be regjeringen komme tilbake med en sak som gir lærere med utdanning fra før 2014 fortsatt full undervisningskompetanse. Dette fikk kun tilslutning fra KrF og SV.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, står i innstillingen fast på at de nye kompetansekravene for lærerne skal ha tilbakevirkende kraft.

Skuffet over Ap og V

Aksjon lærerkompetanse
SL håper medlemmene laster ned og deler denne plakaten i sosiale medier.

– Jeg er skuffet over at et samlet Storting ikke sluttet seg til Senterpartiets forslag om å reversere vedtaket, sier forbundsleder Anne Finborud.

Hun er spesielt skuffet over at Arbeiderpartiet og Venstre i innstillingen ikke sluttet seg til Senterpartiets forslag.

– Men det er ikke for sent å snu. SL appellerer til flertallet om å tenke seg grundig om og stemme for Senterpartiets forslag når det kommer opp til avstemning onsdag.

– Mulig å ombestemme seg

Anne Finborud oppfordrer alle medlemmer til å engasjere seg.

– Du kan være med på å utøve press på politikerne, slik at de innser alvoret og snur i denne saken. Spesielt Ap- og Venstre-politikere bør få høre hva vi mener om at de ikke støttet Senterpartiets forslag.

– Jeg ber medlemmene bruke sosiale medier og andre nyttige kanaler for å påvirke lokale politikere. Erfaring viser at press nedenfra i partiene er den beste garantien for påvirkning.

– Det er fortsatt mulig å ombestemme seg og gi sin støtte til Senterpartiets forslag, slik at det blir et stortingsflertall når budsjettet formelt vedtas onsdag 16. desember. Men vi trenger din hjelp for å få politikere på alle plan til å innse alvoret i saken, understreker SL-lederen.

Økt uro i skolen

Anne Finborud minner om at uroen i skolen har økt siden det omstridte vedtaket om tilbakevirkende kraft ble vedtatt i juni.

– Vi har på en saklig måte formidlet til Stortinget hvor urettferdig dette lovvedtaket slår ut. Avskiltingen av lærere vil utvikle A- og B-lag i skolen, og slå negativt ut på lærerrommet. Lærere med lang ansiennitet rammes hardest.

FAKTA: Nye krav til lærerne

• I 2012 vedtok Stortinget at lærere skal ha relevant kompetanse i fagene de skal undervise i, men kravet gjaldt bare de som er fast ansatt og ferdig utdannet 1. januar 2014 eller senere.
  • I mars foreslo regjeringen å endre loven slik at kompetansekravene i basisfag gjelder alle fast ansatte lærere, uansett utdanningstidspunkt.
  • Forslaget ble vedtatt 15. juni og endringene trådte i kraft 1. august.
  • Lærere må ha minst 30 studiepoeng på barneskolen, og 60 studiepoeng på ungdomsskolen, for å undervise i matte, engelsk, norsk, samisk og norsk tegnspråk.
  • På ungdomstrinnet er det også krav om 30 studiepoeng i andre fag, bortsett fra valgfagene, arbeidslivsfag og utdanningsvalg, men dette gjelder bare fast ansatte lærere som er utdannet etter 1. januar 2014.
  • Regjeringen har varslet at de vil stenge denne dispensasjonsadgangen om ti år.

Relevante lenker:
SL:
– Krav til lærerne i strid med grunnloven
SL: – Nye kompetansekrav gir lærerne dårligere omdømme
SL:
– Svekker lærernes stillingsvern
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: Signerte strategi for videreutdanning
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise
SL: – Statsråden skaper uro i skolen