– Urent trav i en pågående lønnskonflikt

Skolenes landsforbund er overrasket over oppførselen til enkelte av partene i den pågående konflikten mellom organisasjonene og KS.

17. september 2022

Forbundsleder i Skolenes landsforbund, Mette Johnsen Walker. (Foto: SL)

Forhandlingsutvalget i Skolenes landsforbund var samlet til møte lørdag formiddag, og er enige om at det er lettere å løse konflikter hvis alle forholder seg til etablerte spilleregler.

– Først leser vi i avisa at KS har gitt et tilbud til Utdanningsforbundet. Det er KS selv som går ut med denne nyheten. Dette er ikke å følge spillereglene. Det at tilbudet bare ble gitt til ett av de streikende forbundene, er heller ikke helt innafor, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Det neste som skjer er at Utdanningsforbundet offentliggjør sitt mot-tilbud til KS, noe som etter vår erfaring er høyst uvanlig slik konflikten står nå, understreker hun.

Skolenes landsforbund frykter at denne forhandlingen via media vil gjøre det vanskeligere å finne en løsning på konflikten.

– Vi frykter at dette vil låse posisjonene, og at faren for tvungen lønnsnemnd har økt. Det er ingen tjent med!

Det siste vi i Skolenes landsforbund ønsker, er tvungen lønnsnemnd. En forhandlingsløsning er langt å foretrekke. Vi er derfor villige til når som helst å sette oss ned sammen med Riksmekleren, KS og de andre forbundene med sikte på å finne en løsning, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Relevante saker
SL-podden: Hvorfor er Skolenes landsforbund i streik?
SL: Samleside om streiken
SL: Markerte 100 dager i streik i Bergen
SL: Trapper opp streiken – nå i Trondheim og Steinkjer
SL: Tar ut lærere i streik i Karasjok