Streike-støtten strømmer inn

LO-forbund, organisasjoner og partier stiller seg fullt og helt bak streiken i kommunesektoren. – Tusen takk! Vi trenger all den støtten vi kan få i kampen mot KS, sier streikesjef Bodil Gullseth.

21. september 2022

Støtter streiken: Christopher Beckham (leder i Handel og Kontor), Mimmi Kvisvik (leder i Fellesorganisasjonen (FO), Abid Raja (nestleder i Venstre), Jan Olav Andersen (leder i EL og IT Forbundet og Jørn Eggum (leder i Fellesforbundet). (Foto: Forbundene/Stortinget/SL)

Skolenes landsforbund har vært i streik siden 8. juni, og har per i dag 43 medlemmer i streik. Opptrapping er varslet i september.

Streiken får blant annet sympatierklæringer fra tunge LO-forbund i privat sektor.

– Vi støtter arbeidstakernes rett til å kjempe for mer lønn og støtter selvfølgelig lærernes rett til å streike for sine krav, sier Jørn Eggum til Klassekampen mandag. Han er leder for Fellesforbundet, det største forbundet i privat sektor.

– Skolenes landsforbund er en del av LO-familien og en varm tilhenger av frontfaget og den norske lønnsdannelsen. Vi har sympati og stor forståelse for at Skolenes landsforbund står solidarisk med de andre lærerorganisasjonene i lønnskampen, fortsetter Jørn Eggum.

I samme artikkel i Klassekampen mandag, kommer det fram at også Handel og Kontor og El og IT Forbundet støtter vi lærerstreiken.

LO sentralt har ikke vedtatt noen støtteuttalelse, men opplyser til Klassekampen at de stiller seg bak alle streikende medlemsforbund.

Streikesjef og 2. nestleder Bodil Gullseth i Skolenes landsforbund forteller at de opplever at streiken er godt mottatt.

– Vi har fått en del støtteerklæringer. Medlemmene våre som er i streik, gir tilbakemeldinger om at de møter velvilje både fra elever og samfunnet rundt der de streiker. Støtten vi får styrker også lagånden innad, sier hun.

Disse LO-forbundene støtter streiken (listen oppdateres fortløpende):

Andre som støtter streiken:

Relevante saker
SL: Når er det din tur til å streike?
SL: Forbundsstyret: Lærerne må tilbake til staten
SL: Trapper opp streiken i Vestland
SL: Vår holdning til flytting av timer under en streik
SL: – Kampviljen og humøret er på topp