Trapper opp streiken etter skolestart

Skolenes landsforbund varsler at streiken vil bli trappet opp etter skolestart.­

9. august 2022

Bodil Gullseth, streikesjef og 2. nestleder i Skolenes landsforbund, sier en opptrapping av streiken skjer etter høstens skolestart. (Foto: SL)

Forbundsstyret har diskutert streiken og den videre strategien, og mener det er mest hensiktsmessig å la skolenes starte opp før en opptrapping varsles.

– Det er ulike oppstartsdatoer i Skole-Norge. Første skoledag for elevene i grunnskolen i Bergen er mandag 15. august. Elevene i Alta starter torsdag 18. august. Vi venter derfor med en opptrapping av streiken til alle skolene er i gang, sier Bodil Gullseth, streikesjef og 2. nestleder i Skolenes landsforbund.

– Vi ser det som en fordel at lærerne får gjennomført sine planleggingsdager og antakelig også hilst på sine elever, før streiken trappes opp. Det samarbeides nå med tillitsvalgtsapparatet med tanke på hvem som skal tas ut hvor. Før mer av vår strategi offentliggjøres, følger vi avtaleverket og varsler Riksmekleren, KS og de aktuelle arbeidsgiverne. Vi slår til hvor som helst, når som helst etter skolestart og med uant omfang, fortsetter hun.

Skolenes landsforbund streiker fordi det ikke var mulig å få til et lønnsløft for alle medlemmene.

– Landets undervisningspersonell har sakket akterut lønnsmessig de siste årene. Tilbudet fra KS i årets forhandlinger gjør at de fleste av våre medlemmer fortsatt vil ha en mindrelønnsutvikling. Vi aksepterer ikke at denne utviklingen fortsetter i en tid der prisene på strøm, drivstoff og matvarer skyter i været, sier streikesjef Bodil Gullseth.

Tre medlemmer av Skolenes landsforbund, ved Olsvik barne- og ungdomsskole i Bergen, har streiket siden 8. juni.

Relevante lenker
SL: – Nok er nok! Noen måtte sette ned foten!
SL: – Høy prisvekst bekymrer våre medlemmer
SL: Skolenes landsforbund er i streik
FriFagbevegelse: Går ut i lærerstreik, som de eneste i landet
FriFagbevegelse: Bare tre lærere tas ut i streik. Her er forklaringen
NRK: Lærerstreiken er i gang – disse tre er de eneste som streiker
SL: 8 ting du kanskje lurer på før 8. juni
SL: Har vi riktige opplysninger om deg?