– Svekker lærernes stillingsvern

Med innføringen av de nye kompetansekravene til lærerne, svekker kunnskapsministeren lærernes stillingsvern og senker læreryrkets status i samfunnet. Det sier SL-leder Anne Finborud.  …

19. november 2015

Forbundsleder Anne Finborud.

Når nærmere 38.000 lærere må ta videreutdanning for å tilfredsstille lovverket, blir det ikke stilt krav til vikarene som blir hyret inn, melder NRK.

Dette er bare toppen av isfjellet hva gjelder konsekvenser av kravet om nye kompetansekrav til lærerne, mener leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

– Statsråd Torbjørn Røe Isaksen forholder seg ikke til det kaoset han har skapt og det gjør meg forbannet! Saken er at «junivedtaket», som stiller nye kompetansekrav til alle lærere, utløser en ordning der et stort antall elever får undervisning av «ufaglærte» i ti år framover, sier Finborud og fortsetter:

– Vedtaket som statsråden har drevet gjennom i Stortinget er ren uforstand. Skolenes landsforbund er bekymret for konsekvensene. Skjønner ikke Røe Isaksen at han nå svekker lærernes stillingsvern og senker læreryrkets status i samfunnet, spør Anne Finborud.

Siden 1. januar 2014 har det vært krav om at nyutdannede lærere må ha et visst antall studiepoeng i et fag for å få lov til å undervise i det. 15. juni i år vedtok Stortinget at dette kravet skal gjelde alle lærere. Vedtaket trådte i kraft 1. august.

Skolenes landsforbund har helt siden 2011 kjempet mot at departementet skulle foreta en slik endring.

SL mener blant annet at det vil øke antall deltidstilsatte, svekke tilliten til lærerne og gjøre det spesielt vanskelig for små skoler å få tak i nok kvalifisert personell.

Relevante lenker:
NRK Sogn og Fjordane: Ingen krav til vikarar når lærarane må på skulebenken
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: Signerte strategi for videreutdanning
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise
SL: – Statsråden skaper uro i skolen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]