Støtter Fellesforbundet

Skolenes landsforbund støtter Fellesforbundets streik for rett til lokale forhandlinger og et lønnsløft for de lavtlønte i hotell og restaurant.   Etter å ha…

24. april 2016

- Arbeidsgiverne sier vi har stilt urimelige krav. Vi har ikke brutt noen ramme. Fellesforbundet har tradisjon for å være ansvarlige. Vi stiller ikke urimelige krav, sier forbundsleder Jørn Eggum. (Foto: Fellesofrbundet)

Etter å ha meklet i 11 timer på overtid, ble nær 3.500 medlemmer i Fellesforbundet tatt ut i streik fra klokken 08.00 søndag.

Forbundsleder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, mener Fellesforbundet har fremmet rimelige og ansvarlige krav.

– De har ikke brutt noen rammer. Dersom det er planlagt aktiviteter på hoteller som nå er tatt ut i streik, men som fortsatt holder åpent, så må disse avlyses, sier Anne Finborud.

Hun oppfordrer SLs organisasjonsledd å tilby sin støtte og hjelp til de lokale streikekomiteene.

I en kommentar på Fellesforbundets nettside sier forhandlingsleder og forbundssekretær Clas Delp følgende:

– Mange av våre medlemmer har blitt hengende etter i lønnsutviklingen il forhold til andre grupper. Våre medlemmer på Riksavtalen er blant dem som tjener aller minst, og som fortjener et løft. Vi oppfatter derfor arbeidsgivernes holdning som et ønske om å holde de lavest lønnede nede.

Relevante lenker:
SL: Kronekravet lagt fram i kommuneoppgjøret
SL: Krav 2 i staten levert
SL: Vil sikre kjøpekraften