Stiller knallstrenge lærlingkrav

Snart vil Oslo kommune kreve at 10 prosent av arbeidet som gjøres for kommunen skal gjøres av lærlinger.   Høsten nærmer seg med stormskritt,…

8. august 2016

Oslo kommune skal innføre Norges strengeste krav til bruk av lærlinger i bedrifter som leverer tjenester for kommunen. (Foto: Free Images)

Høsten nærmer seg med stormskritt, og fortsatt er det over 400 av Oslos elever som ennå ikke har fått seg en lærlingplass. Det utgjør nesten halvparten av dem som har søkt, skriver Dagsavisen.

Nå vil byrådet ta grep for å sikre at enda flere lærlinger får mulighet til opplæring i en bedrift. Til høsten vil de fremme forslag om at 10 prosent av timeverkene gjennomført for kommunen skal gjøres av lærlinger som en del av kommunens standard innkjøpskontrakt.

– Vi ser at Oslo og Norge mangler fagarbeidere, og utviklingen går i den gale retningen. Vi trenger noe som kan tvinge fram en endring i den utviklingen, sier finansbyråd Robert Steen (Ap).

– Læreplass er et av de viktigste virkemidlene vi har for å få elevene gjennom skoleløpet. Sjansen for å gjennomføre yrkesfagopplæringen er vesentlig høyere enn om du må sitte på skolebenken og lese teori, sier skolebyråd Tellevik Dahl.

Nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen, mener det er bra at Oslo kommune innfører Norges strengeste krav til bruk av lærlinger i bedrifter som leverer tjenester for kommunen.

– Dette er et flott initiativ. Oslo kommune, som stor aktør, tar grep og gjør en viktig jobb for landets kommende lærlinger, sier han.

Relevante lenker:
SL:
Vegvesenet dobler lærlingebelønningen
SL:
– Se etter dette merket!
Lærlingløftet: En offentlig merkeordning
Aftenposten: Ingen vet hva som skjer med elevene som står uten lærlingplass
SL: Lover å jobbe for flere lærlinger
SL: – Teorifagene må i større grad yrkesrettes
SL: – Flere skal få tilbud om læreplass