Roser yrkesfagløft i Sør-Trøndelag

Sør-Trøndelag fylkeskommune garanterer læreplass til alle innen bygg- og anleggsbransjen. – Et eksempel til etterfølgelse, sier SL-nestleder Terje Moen.       Som en…

23. mai 2016

Den som tror det er vanskelig å få plass som lærling innen bygg- og anlegg i Sør-Trøndelag, må nå tro om igjen. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Som en del av yrkesfagløftet i fylket, har lederen i oppvekstkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Hanne Moe Bjørnbet (Ap), nylig signert en avtale med seks opplæringskontor som sikrer at alle som ønsker seg å bli lærling innen bygg- og anleggsbransjen får en læreplass. Målsettingen er økt rekruttering og flere fagarbeidere.

Nestleder i SL, Terje Moen.

Nestleder i Skolenes landsforbund (SL), Terje Moen, synes det er svært positivt at Sør-Trøndelag fylkeskommune inngår avtaler for å få flest mulig ut i lære.

– Det er viktig at de som går bygg- og anlegg får denne muligheten, men vi skulle gjerne sett at hele yrkesfaget fikk et løft, slik at alle de som går yrkeslinjer også fikk denne muligheten. Jeg håper andre fylker kan se til Sør-Trøndelag, og gjøre lignende satsninger for å heve statusen og rekrutteringen til yrkesfagene, sier Terje Moen.

Forpliktende samarbeid

Yrkesfagsløftet er et resultat av at færre søker yrkesfag, at Norge som nasjon vil mangle 100.000 fagarbeidere hvis den nedadgående utvikling fortsetter, og et ønske om å prioritere bedrifter som har lærlinger. Det er satt av 3,5 millioner kroner til yrkesfagløftet i Sør-Trøndelag, skriver Trondheim Arbeiderparti på sin hjemmeside.

Her er de viktigste punktene i avtalen som ble inngått:

Avtalen har som formål å forplikte partene til å samarbeide for å få flere fagarbeidere og læreplasser innen bygg- og anleggsbransjen gjennom å:

• Styrke samarbeidet mellom skole og arbeidsliv
  • Lette overgangen fra skole til læreplass for elevene i utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk ved de videregående skolene i Sør-Trøndelag Fylkeskommune
  • Øke rekrutteringen til flere lærefag innen utdanningsprogrammet
  • Øke søkningen til bygg- og anleggsteknikk i Sør-Trøndelag Fylkeskommune
  • Sikre at lærlingeklausulen blir ivaretatt

Relevante lenker:
SL: – Sats på likestilling i yrkesfagene
SL: Foreslår store endringer og nedleggelser i yrkesfag
SL: – Glad for at det skjer noe med yrkesfagene
SL: Krever adjunktlønn for yrkesfaglærere