Markerte 100 dager i streik i Bergen

Om lag 600 møtte fram på Torgallmenningen i Bergen fredag, for å vise sin støtte til streiken – og for å markere at Skolenes landsforbund har streiket i 100 dager.

17. september 2022

Mange møtte fram på fanemarkeringen i Bergen fredag. Her holder forbundsleder Mette Johnsen Walker sin appell. (Foto: Skolenes landsforbund)

(Se flere bilder nederst i saken)

Skolenes landsforbund har vært i streik siden 8. juni, da de første medlemmene ble tatt ut ved Olsvik skole i Bergen.

«I dag har Skolenes landsforbund vært i streik i 100 dager. Selv om det er kontakt mellom partene gjennom Riksmekleren, er vi fortsatt ikke i mål. Vi jobber for å finne en løsning, men det er ikke lett. Og vi står i det! Så lenge som vi trenger!» sa forbundsleder Mette Johnsen Walker i sin appell.

Hun tok også for seg utfordringene skolene har med rekruttering av yrkesfaglærere, fordi lønnen de tilbys ofte er lav sammenlignet med tilbudet de får fra industrien. Og hun framhevet betydningen av en sterk, offentlig styrt fellesskole.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skolenes landsforbund har streiket i 100 dager
Fullt på Torgallmenningen i Bergen fredag, under fanemarkeringen. (Foto: Skolenes landsforbund)

«Læreryrket er både et godt og krevende yrke, men det er nå på tide å si at nok er nok! Det må lønne seg å ta utdanning, og lønnsnivået i offentlig sektor må sikre god rekruttering, og ikke minst, de med mest erfaring må også få sin del av kaken!» fortsatte Johnsen Walker.

«Fellesskolen er et nasjonalt anliggende. I flere ti-år har den vært særdeles viktig for at alle skal få en god utdanning hvor enn i landet de bor … Den norske fellesskolen er en bærebjelke i den norske modellen. Den er en viktig arena for utvikling av samarbeidsferdigheter og tillit. Læreren må få nok tid til elevene, og alle ansatte rundt elevene må ha gode muligheter til å utvikle sin kompetanse.»

Joakim Haugen, streikende lærer ved Olsvik skole og leder av SL Forening Vestland grunnskole, holdt en gnistrende appell.

«Siden jeg startet i yrket i 2016, så har jeg opplevd å være lønnstaper år etter år. Jeg frykter for yrkets fremtid i form av rekruttering og det å holde på gode pedagoger. Flere velger vekk læreryrket når de ser andre utdanningsretninger med bedre lønn og høyere status. 53 prosent av oss har søkt seg vekk, eller vurderte å søke seg vekk fra yrket. Det såkalte «lærerkallet» stemmer heller ikke, når en tredjedel av lærere slutter innen fem år fra de starter. Det er derfor jeg streiker,» sa Haugen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skolenes landsforbund har streiket i 100 dager
Fanemarkering på Torgallmenningen. (Foto: Skolenes landsforbund)

Både Johnsen Walker og Haugen krevde i sine appeller at forhandlingsansvaret for skoleverket blir tilbakeført til staten.

Bente Myrtveit, leder i Utdanningsforbundet Bergen, holdt også appell som ble svært godt mottatt av de mange frammøtte.

PS! Takk til LO i Bergen og Omland for en godt gjennomført markering.

Relevante saker
SL-podden: Hvorfor er Skolenes landsforbund i streik?
SL: Samleside om streiken
SL: Trapper opp streiken – nå i Trondheim og Steinkjer
SL: Tar ut lærere i streik i Karasjok
SL: Streike-støtten strømmer inn