Må forklare seg i Westerdals-saken

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) blir kalt inn til høring på Stortinget.     Røe Isaksen har fått kritikk fra både Riksrevisjonen, Stortingets kontrollkomité…

9. mars 2016

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: SL)

Røe Isaksen har fått kritikk fra både Riksrevisjonen, Stortingets kontrollkomité og privatskolekonsernet Anthon B Nilsen i den såkalte Westerdals-saken, skriver DN.

31. oktober fortalte DN hvordan skolekonsernet Anthon B Nilsen har hentet ut over 100 millioner kroner på sine statsstøttede privatskoler, tross strenge regler og forbud mot utbytte.

Overså anbefalinger

Nå må Røe Isaksen inn på teppet i en åpen høring på Stortinget.

– Målet med høringen er å finne ut om departementet har sett et lovbrudd og kunne stoppet det, og hvorfor Riksrevisjonens anbefalinger ikke ble fulgt sier Jette F. Christensen (Ap), saksordfører og medlem av kontrollkomiteen.

Tirsdag vedtok kontrollkomiteen å avholde høring i saken 20. april.

– Vi ser frem til å svare på de spørsmålene Stortinget måtte ha, skriver Røe Isaksen i en e-post til DN.

– Fakta på bordet

Nestleder i SL, Terje Moen.

Da saken ble kjent, reagerte Skolenes landsforbund (SL) sterkt på at privatskoleinvestorer tømte skolekassen på Westerdals for store summer, og krevde at kunnskapsministeren ryddet opp.

Terje Moen, nestleder i SL, er fornøyd med at det avholdes høring i saken:

– Denne saken har vist at det er fullt mulig å ta utbytte for den som ønsker å ta utbytte, og bekrefter det som Skolenes landsforbund har påpekt hele tiden – nemlig at private skoler på finurlig vis finner måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge. Kunnskapsdepartementet må sette en permanent stopper for denne svært uheldige praksisen, og da er det viktig at fakta kommer fram i lyset, sier Terje Moen.

• Tidligere kunnskapsminister Kristin Halvorsen er også innkalt til høringen: Les hele saken her (DN)

Relevante lenker:
Ulovlig å ta ut Westerdals-penger
Ber Røe Isaksen rydde opp
– Alle opplysninger skal frem
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Privatisering av norsk skole ødelegger norsk samfunnsliv
SL: Avviste privatskolelov i høring