Forslag om utdanning har solid flertall på LO-kongressen

Et stort flertall på LO-kongressen sier ja til et nytt kapittel om utdanning i handlingsprogrammet, slik Skolenes landsforbund og tre andre forbund har krevd….

10. mai 2017

Forbundsleder Anne Finborud på talerstolen under LO-kongressen. (Foto: Sandra Skillingsås, LO)

Et stort flertall på LO-kongressen sier ja til et nytt kapittel om utdanning i handlingsprogrammet, slik Skolenes landsforbund og tre andre forbund har krevd.

Fire LO-forbund står bak samme forslag, der de ønsker et nytt kapittel inn i LOs nye handlingsprogram, kalt «Å lære», for å få større fokus på opplæringssystemet.

LO-sekretariatet innstilte på å vrake forslaget fra Skolenes landsforbund (SL), Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO) og Musikernes fellesorganisasjon (MFO).

Etter hvert som debatten om LOs handlingsprogram skred fram tirsdag, ble det klart at også Fellesforbundet, Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) støtter forslaget som har overveldende flertall på kongressen.

– Jeg er stolt av forbundet mitt som har kjempet fram denne saken. LO vil framover ha større fokus på opplæringssystemet i Norge slik vi har krevd, sier SLs forbundssekretær og delegat til kongressen, Geir Allan Stava.

Ydmyk og glad forbundsleder

Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund er naturligvis strålende fornøyd:

– Det er veldig stort at vi fikk gjennomslag etter å ha blitt så overkjørt av LO-sekretariatet. Kongressen demonstrerer hvem som skal møblere politikken. Jeg føler meg ydmyk og glad, sier Anne Finborud som fra talerstolen tirsdag sa følgende:

– Fellesskolen må fortsatt være en kampsak for arbeiderbevegelsen!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nestleder Terje Moen (t.v.) og forbundssekretær Geir Allan Stava er SLs delegater til LO-kongressen). (Foto: Sidsel Valum, LO Media)

– Ikke gjemmes bort i et temahefte

LO har utgitt et eget temahefte om kompetansepolitikk, «Lære for livet – lære for arbeidslivet», som SL tidligere har omtalt som kun et samfunnsnotat – som ikke skal vedtas.

Terje Moen, 1. nestleder i SL og delegat til kongressen, var krystallklar om temaheftets betydning da han entret talerstolen tirsdag kveld:

– Et temahefte om å lære er vel og bra, men vil aldri få samme status som et nytt kapittel i LOs handlingsprogram.

– Vi kan ikke tillate at Unio og Akademikerne vinner kampen om hvem som skal være den største hovedorganisasjonen i offentlig sektor. Derfor håper Skolenes landsforbund at kongressen støtter forslaget fra fire forbund om et eget kapittel som skal hete «Å lære», slik at alle ser at dette er noe LO er opptatt av og har meninger om, fortsatte Terje Moen.

Terje Moen er veldig fornøyd og stolt over at forslaget for gjennomslag. Han oppfordret fra talerstolen redaksjonskomiteen om å vedta forslaget om et nytt kapittel.

Redaksjonskomiteens innstillinger til handlingsprogram skal behandles fredag. Forslaget om å få et eget kapittel – «Å lære» – inn i LOs nye handlingsprogram vil bli vedtatt da det har solid flertall.

Relevante lenker:
SL: – LO pulveriserer forslag om skole
Fagbladet: Fagforbundet vil ha inn nytt kapittel om utdanning i LOs handlingsprogram
Frifagbevegelse: SL-oppfordring til redaksjonskomiteen
Frifagbevegelse: Fellesskolen knapt nevnt i LOs handlingsprogram