Ap og Sp vil fjerne avskilting og firerkravet

Under regjeringsforhandlingene har Ap og Sp blitt enige om noen hovedpunkter i en ny skolepolitikk.

5. oktober 2021

Forbundsleder Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Ap og Sp har blitt enige om å droppe kravet om at studenter må ha minst karakteren fire i matematikk for å komme inn på lærerutdanningen, skriver NTB.

– I dag mangler én av fem som underviser i norsk skole, lærerutdanning, og lærermangelen øker. Derfor er det for en ny regjering veldig viktig å snu denne utviklingen, så alle elever møter kvalifiserte lærere som har tid til dem, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til NRK.

Ap og Sp har også blitt enige om noen hovedpunkter i en ny skolepolitikk:

• Omgjøre den såkalte «avskiltingen» av lærere utdannet før 2014. Utover dette består kompetansekravene.
  • Rekruttere tilbake lærere som har forlatt yrket, ved å utvikle et eget program for dette.
  • Ny nasjonal rekrutteringskampanje til lærerutdanningen, særlig rettet mot menn.
  • Erstatte inntakskravet på fire i matematikk med «mer treffsikre» opptakskrav til lærerutdanningen.

Viktige prinsippsaker for SL

Det blir godt mottatt av Skolenes landsforbund at Ap og Sp vil fjerne både avskiltingen av lærere utdannet før 2014 og firerkravet i matte for opptak til lærerutdanningene.

– Dette har vi ønsket oss lenge. Begge deler er viktige prinsippsaker for oss. Vi er glade for at de går ut med dette nå, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker til Frifagbevegelse.

Forbundet har i lang tid tatt til orde for å skrote begge ordningene.

Les også: Johnsen Walker: Det handler om å rekruttere og beholde lærere (frifagbevegelse.no)

Også SV, som forlot sonderingene på Hurdalsjøen Hotell, har vært enig med Ap og Sp om å fjerne firerkravet. Dermed kan de to partiene som trolig danner regjering, søke flertall i Stortinget hos SV.

Relevante lenker
SL: Klare forventninger til ny regjering
SL: – Råflott å underkjenne læreres kompetanse
SL: Lønn er løsningen på lærermangelen