Nei til nye kompetansekrav for lærere

Skolenes landsforbund (SL) har siden 2011 sagt nei til nye kompetansekrav for lærere. Hør intervju med SL-nestleder Terje Moen.   Siden 1. januar 2014…

27. oktober 2015

SL-nestleder Terje Moen. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund)

Siden 1. januar 2014 har det vært krav om at nyutdannede lærere må ha et visst antall studiepoeng i et fag for å få lov til å undervise i det. 15. juni i år vedtok Stortinget at dette kravet skal gjelde alle lærere.

Det betyr at en lærer som har 30 studiepoeng i matematikk og har undervist i faget i 25 år i ungdomsskolen, egentlig over natten er blitt ukvalifisert. Kravet på ungdomsskolen er nemlig 60 studiepoeng.

Skolenes landsforbund (SL) har helt siden 2011 kjempet i mot at departementet skulle foreta en slik endring. SL mener blant annet at det vil øke antall deltidstilsatte, svekke tilliten til lærerne og gjøre det spesielt vanskelig for små skoler å få tak i nok kvalifisert personell.

Radio Riks har intervjuet SL-nestleder Terje Moen om de nye kompetansekravene. Intervjuet kan du høre her:

Relevante lenker:
SL: Lærer – et framtidig deltidsyrke?
SL: – Har krav på fullfinansiert videreutdanning
SL: Signerte strategi for videreutdanning
SL: Nye krav om relevant kompetanse for å undervise
SL: – Statsråden skaper uro i skolen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]