Klar beskjed om ressursmangel i skolen

Landsstyret i Skolenes landsforbund er bekymret for at stadig flere lærere gir uttrykk for at de er slitne på grunn av høyt arbeidspress og mangel på ressurser i skolen.

19. mars 2024

Sindre Lysø er statssekretær for kunnskapsministeren. (Foto: Skolenes landsforbund)
Sindre Lysø er statssekretær for kunnskapsministeren. Tirsdag innledet han om aktuelle saker i Skole-Norge for landsstyret i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Bekymringen ble videreformidlet til statssekretær Sindre Lysø (Ap) i Kunnskapsdepartementet, som gjestet landsstyret tirsdag og ga en innføring i situasjonen i norsk skole akkurat nå.

– Mange lærere føler at de ikke får gjort jobben sin, fordi det påligger læreren for mange arbeidsoppgaver. Men, dere kan styre sårt trengte ressurser inn i skolen, til dit behovene er størst. Ja, vil man ha sosialfaglig kompetanse inn i skolen, må dere sørge for at det blir slik. Vi har en god kunnskapsminister som ser ting, og hun må sørge for at ressursene havner der behovet er størst, var ett av innspillene til statssekretæren. Lysø kom, på vegne av kunnskapsministeren, ikke med konkrete lovnader. Han understreket behovet for flere lærere i skolen.

I dialogen med Sindre Lysø, var landsstyret også opptatt av utfordringer relatert til klassedelingstall, viktigheten av alternative opplæringsarenaer og behovet for både fysiske og digitale læremidler samt behovet for samiske læremidler.

Landsstyret er samlet til møte på Gardermoen mandag til onsdag.