Trapper opp streiken – nå i Trondheim og Steinkjer

Skolenes landsforbund varsler opptrapping av streiken fra skoledagens begynnelse 23. september. Da vil 92 medlemmer være i streik.

16. september 2022

Det er i dag 100 dager siden Skolenes landsforbund tok ut de første medlemmene i streik, i Bergen 8. juni. Det resulterte i stor trøkk på fanemarkeringen på Torgallmenningen i Bergen i dag! (Foto: Skolenes landsforbund)

Skolenes landsforbund har per i dag 72 medlemmer i streik. I dag fikk KS og Riksmekleren varsel om plassfratredelse for 20 medlemmer ved to ungdomsskoler i Trondheim og en videregående skole i Steinkjer.

– Vi varsler uttak av nye medlemmer i streik, denne gang i Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune. Vi har fortsatt ikke fått noe som helst tilbud fra KS, noe vi synes er merkelig. Skolenes landsforbund har i dag streiket i 100 dager, noe KS burde ha fått med seg, sier streikeleder og 2. nestleder Bodil Gullseth i Skolenes landsforbund.

– Vi trapper opp gradvis for å vise alvor, og vi velger også denne gang å ta ut lærere som jobber i grunnskole og i videregående skole. Jeg har stor forståelse for at det selvsagt er en ulempe for elevene når konflikten varer lenge. Vi skjermer også i dette uttaket ansatte som driver med spesialundervisning, fortsetter hun.

Tilbudet fra KS i årets forhandlinger bidrar ikke til å rekruttere flere lærere, men gjør at de fleste av våre medlemmer fortsatt vil ha en mindrelønnsutvikling, ifølge streikelederen.

– Våre medlemmer aksepterer ikke at denne utviklingen fortsetter i en tid der den generelle prisstigningen skyter i været. Streikeviljen blant våre medlemmer er fortsatt kjempestor, sier Bodil Gullseth.

Skolenes landsforbund har vært i streik siden 8. juni

Fra og med 23. september er 92 medlemmer i streik ved disse skolene:

• Vestland/Bergen: Slåtthaug videregående skole (5 medlemmer), Os videregående skole (7), Årstad videregående skole (12), Laksevåg og Bergen maritime videregående skole (7), Austevoll videregående skole (7), Olsvik skole (4) og Garnes ungdomsskole (1)
  • Troms og Finnmark: Karasjok skole (9)
  • Nordland/Bodø: Hunstad barneskole (1), Hunstad ungdomsskole (1), Alstad ungdomsskole (5), Rønvik skole (2), Saltvern skole (1) og Bodø videregående skole (10)
  • Trøndelag/Trondheim: Markaplassen skole (2), Rosenborg skole (8) og Steinkjer videregående skole (10)

Relevante saker
SL-podden: Hvorfor er Skolenes landsforbund i streik?
SL: Samleside om streiken
SL: Tar ut lærere i streik i Karasjok
SL: Streike-støtten strømmer inn
SL: Forbundsstyret: Lærerne må tilbake til staten