Dette skjer videre i kommuneoppgjøret

Det brudd i forhandlingene i KS-området. Her får du informasjon om meklingen, plassoppsigelse og streikeberedskap.

30. april 2021

LO Kommune har brutt forhandlingene med KS i lønnsoppgjøret for kommunesektoren. Oppgjøret går nå til mekling med frist ved midnatt 26. mai. (Arkivfoto)

LO Kommune brøt fredag forhandlingene med KS i lønnsoppgjøret for kommunesektoren. Avstanden mellom partene var altfor stor.

Skolenes landsforbund har fått en del spørsmål om hvordan gangen vil være videre.

Vi vil gi god informasjon om dette i uke 18, men foreløpig kan vi orientere om hovedlinjene:

• Mandag 3. mai kommer vi til å sende varsel om plassoppsigelse for alle våre medlemmer i KS-området til arbeidsgiver (KS) og Riksmekleren. Det samme skjer i staten.
  • Tirsdag 5. mai klokken 12 starter meklingen. Her er det forhandlingslederne og riksmekleren som deltar (gjennomgang av krav, tilbud og forhandlinger som har foregått fram til bruddet)
  • 25. og 26. mai vil den videre meklingen foregå. Meklingsfristen er satt til 26. mai klokken 24.00. Første mulige streikeuttak vil være fra arbeidsdagens start 27. mai.
  • I dagene fram til 20. mai, arbeider de tillitsvalgte på forbundskontoret videre med å etablere streikeberedskapen. Det vil etter hvert nå komme mer informasjon til tillitsvalgte på de arbeidsplassene som vil bli berørt i første fase av streikeuttak. Informasjon og materiell vil bli tilrettelagt. Vi vil ha nær kontakt med aktuelle fylkesledd i denne prosessen.

Vi kommer som sagt med mer utfyllende informasjon i løpet av neste uke.

Relevante lenker
SL: Brudd i kommuneoppgjøret: – Vi trenger en sterk offentlig sektor