Vis engasjement i vervearbeidet!

27. september 2016

Forbundsleder Anne Finborud og forbundssekretær Chris Gøran Holstad besøkte SLs stand i Arendal. (Foto: SL)

ANNES BLOGG: Et nytt skoleår er godt i gang. Skole-Norge trenger et større SL, som vil holde fast på at vi er en klar og tydelig fagforening.

Annes blogg - Anne Finborud - vignettSL er ikke, og skal ikke være, et «utdanningsdirektorat light». Det får andre forbund ta seg av. Vi skal være en tydelig fagforening som står på i saker av betydning for medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår.

Å få andre profesjoner inn i skolen vil kunne ha stor betydning også for arbeidsvilkårene for våre medlemmer.

Under Arendalsuka i august arrangerte SL frokostseminar om psykisk helse i skolen. Trond Giske, nestleder i Ap, ga oss ros for å sette et så viktig tema på dagsorden. Det samme gjorde helsesøster Brit Ottersland, som delte sine erfaringer med om lag 60 frammøtte.

Inntrykket mitt etter seminaret i Arendal, er at det er full oppslutning om temaet psykisk helse i skolen. Det er tilsynelatende enighet om at flere profesjoner må inn i skolen, for å gi elever som sliter hjelp og slik at læreren får tid til å være lærer. Også LO-sekretær Trude Tinnlund tok ordet og understreket at LO er opptatt av å få mer helse- og sosialfaglig kompetanse inn i grunnskolen.

Men hvorfor skjer det så lite på dette området når det tilsynelatende er så bred enighet? Skolenes landsforbund etterlyser en reell vilje på Stortinget for å sikre at det faktisk blir flere profesjoner i skolen. Dette er et tema der vi er på jakt etter gode løsninger som treffer. Da er det avgjørende med samarbeid på tvers av profesjoner, på tvers av partier og på tvers av organisasjoner.

Psykisk helse er en felles utfordring i samfunnet. For mange er livet utenfor skolen for vanskelig til at de klarer skolen samtidig. Årsaken til at halvparten av elevene faller fra, er psykiske vansker. (Innlegget fortsetter under bildet)

SL-leder Anne Finborud innleder under frokostseminaret i Arendal. (Foto: SL)
BLE HØRT: Anne Finborud innleder under frokostseminaret om psykisk helse i Arendal.

I Arendal ble SL hørt hva gjelder vårt syn på psykisk helse i skolen, et tema vi vet at også våre medlemmer er opptatt av. Skolenes landsforbund skal være er en åpen og inkluderende organisasjon hvor et levende og fungerende medlemsdemokrati er en forutsetning. Det er en styrke at Skolenes landsforbund til enhver tid har flere yrkesaktive som er representert i forbundsstyret og at vi har så mange tillitsvalgte som sender innspill videre oppover i organisasjonen med ønske om å påvirke. Dere vet best hvor skoen trykker.

Ny giv ved skolestart gir en gylden anledning til å verve medlemmer. Det er viktig at du tar deg tid til å vurdere hvordan dere helt konkret kan få flere til å melde seg inn i Skolenes landsforbund på din arbeidsplass. Ta initiativ til en prat over kaffekoppen. Bidra til å gjøre SLs tydelige verdigrunnlag kjent.

Godt og synlig engasjement på arbeidsplassen vil verve medlemmer!

Innlegget står også på trykk i medlemsbladet I skolen (utgave 6-2016): I skolen kan du lese her (gratis)

Forbundsfrua har også blogget om:

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]