– SL skal bli størst – blir du med på det?

Fire medlemmer under streiken i 2014. 19 medlemmer per 25. april 2016. Ved Ål vidaregåande skole er Skolenes landsforbund den desidert største klubben.  …

27. april 2016

15 av de 19 SL-medlemmene ved Ål vidaregåande skole. (Foto: SL)Fire medlemmer under streiken i 2014. 19 medlemmer per 25. april 2016. Ved Ål vidaregåande skole er Skolenes landsforbund den desidert største klubben.

Lærer og SL-medlem siden 1996, Ida Marie Holen, er plasstillitsvalgt ved skolen i Ål i Buskerud. I 2014 var de fire-fem medlemmer – en aktiv klubb, som slet med medlemsvekst samt at rektor ikke brydde seg noe om dem i medbestemmelsesmøtene.

Men så kom streiken, og da ble det fart på sakene, ifølge Holen:

– Flere ansatte var misfornøyd med Utdanningsforbundet under og etter konflikten, og de meldte seg ut. Det var flere andre uorganiserte lærere ved skolen. De begynte på stille spørsmål om hva jeg fikk til i møtene med rektor. Og det var da jeg begynte å invitere nye medlemmer inn i klubben vår, omtrent samtidig som en av de uorganiserte kom til meg og fortalte at de hadde satt i gang en aksjon der målet var at SL skulle bli størst. Blir du med på det, var spørsmålet jeg fikk, forteller Ida Marie Holen engasjert.

– SL utretter ting

– Wow! Hva er årsaken til denne aksjonen, spurte jeg.

– Jo, vi har skjønt at du gjør mest for de ansatte på skolen. Hver gang du får et spørsmål, sørger du for at det blir tatt opp på medbestemmelsesmøtene. Og er det ikke noe du kan svare på, så ringer du til SL i Buskerud. Kan ikke de svare, så sender de deg videre til forbundskontoret. SL får utrettet noe ved skolen. Ja, dersom du har mange nok bak deg og SL blir det største forbundet på Ål, har du også oss i ryggen i forhold til rektor, var svaret jeg fikk, forteller Holen.

Aksjonen ble iverksatt og per i dag teller SL-klubben 19 medlemmer. Utdanningsforbundet har bare 4- 5 medlemmer i sin klubb. Akademikerne har 7 medlemmer.

Skryter av LO

Ida Marie Holen, lærer og SL-medlem siden 1996, er plasstillitsvalgt ved skolen i Ål vidaregåande skole i Buskerud. (Foto: SL)

Ida Marie Holen er kontaktlærer på VG1, helse- og oppvekstfag. Hun underviser også på VG2 barne- og ungdomsarbeidet, på voksenopplæringen og i samfunnsfag.

Hun innrømmer at det for noen ansatte satt langt inne å melde seg inn SL, fordi det var et LO-forbund. Men mange har latt seg overbevise:

– So what! Å være medlem i LO betyr at vi har mange flere i ryggen, altså mer tyngde. Vi har medlemmer som har fått god hjelp i forhold til juridiske spørsmål. Medlemmer som har blitt positivt overrasket over de gode forsikringsordningene. Våre medlemmer sier at nå skjer det noe på skolen, og de får den hjelpen de trenger i SL. Ja, nå har jeg så mange i ryggen at rektor ikke kan ignorere de meningene jeg har.

– Gøy å drive på

Den ivrige læreren setter pris på at kursaktiviteten har økt de siste årene.

– Jeg har selv vært på kurs i forhold til arbeidstidsavtalen. Det var en positiv og lærerik opplevelse. Når vi har blitt en så robust klubb som nå, er det så gøy å drive på. Du har saker hele tiden, og vi har jo klubbmøter i arbeidstiden – 45 minutter før det er medbestemmelsesmøter. Og vi samarbeider veldig godt med akademikerne på skolen, sier Ida Marie Holen.

– Hvor stor kan dere bli?

– Målet må jo være 25! Vi er ikke mer enn 60 ansatte med smått og stort. Da kan vi nærme oss «5-prosenten», som vi nå deler med Utdanningsforbundet

Ida Marie Holen lover å fortsette sitt entusiastiske arbeid som plasstillitsvalgt og lærer ved Ål vidaregåande skole:

– Bare det at jeg er blitt valgt inn som 5. vara til landsmøtet i 2017 er en stor inspirasjon. Jeg har ingen formening om at jeg får reise. Men bare det å bli spurt, var veldig stort for meg.

15 av de 19 SL-medlemmene ved Ål vidaregåande skole. (Foto: SL)

Relevante lenker:
SL:
23-åring fikk fart på vervingen
SL:
– Bruker pengene på medlemmene våre
SL: Styrer mye av arbeidstiden selv
SL: Medlemsbladet endelig hjemme igjen
SL: Savner du medlemsnummer?
SL: Hvordan organisere SL i framtida?[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]