Dugnad mot hets på nett

Kunnskapsministeren og statsministeren ber landets elever bli med på dugnad mot netthets. Erna Solberg ber landets voksne gå foran.     Mandag klokken 12…

25. april 2016

Mandag klokken 12 begynner en dugnad mot hets på nett. (Foto: Illustrasjon/Pixabay)

Mandag klokken 12 begynner en dugnad mot hets på nett, skriver VG.

For en uke siden fortalte Venstre-leder Trine Skei Grande om sine triste erfaringer med sjikane og hets, hvor hun ba folk bli med på en dugnad hvor folk blir bedt om å droppe karakteristikker når de engasjerer seg på de ulike digitale plattformene.

Grande forelå at dugnaden innledes mandag 25. april klokken 12.00.

Skolenes landsforbund synes dugnaden er et godt tiltak og ber elever og voksne slutte opp om den.

Skjer i det skjulte

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sier dette er en veldig viktig sak.

– All mobbing er feig, men digital mobbing er på mange måter den feigeste formen for mobbing. Den skjer ofte i det skjulte, og mobbingen ligger på nettet lenge – kanskje til og med for alltid, sier han til VG og legger til at oppfordringen ikke bare gjelder elever og unge:

– Alle bør delta i denne dugnaden mot netthets.

Sårende og vondt

Statsminister Erna Solberg (H) støtter helt og fullt opp om dugnaden mot netthets.

– Det er et godt initiativ fra Trine Skei Grande. Vi skal tenke over hvordan vi snakker til og om hverandre. Det må være mulig å holde en saklig tone i diskusjonen – selv om man er politisk uenig. Sjikane og hets er ikke bare sårende og vondt, men bidrar også til at demokratiet blir mindre, sier hun og viser til at hets i kommentarfelt gjør at mange ikke orker å lese dem eller å delta i debatten, sier hun til VG.

– Nettet skal ikke være et sted hvor man tillater oppførsel og holdninger man aldri ville tillatt hvis det skjedde ansikt til ansikt, sier statsministeren,

Relevante lenker:
SL: Nye tiltak mot mobbing
SL:
Signerte nytt partnerskap mot mobbing
SL: – Lærere tar mobbing på alvor
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes
SL: Giske refser manglende mobbearbeid
SL: – Læreren bør avgjøre mobilforbud
SL: – Gjør en forskjell, du også!, se video!