Nå kan du søke videreutdanning

5.050 lærere kan få tilbud om videreutdanning studieåret 2016-2017. Søknadsfrist er 1. mars. I fjor søkte 8.400 lærere om videreutdanning, og over 5.000 lærere…

1. februar 2016

Mer enn 5.000 lærere kan få plass på et videreutdanningstilbud fra høsten gjennom vikar- og stipendordningen. (Foto: Illustrasjon/Pixabay)

I fjor søkte 8.400 lærere om videreutdanning, og over 5.000 lærere fikk et tilbud.

Også i år kan mer enn 5.000 lærere kan få plass på et videreutdanningstilbud fra høsten gjennom vikar- og stipendordningen.

Aldri før har lærere hatt så mange videreutdanningstilbud å velge mellom. I 2016 vil de kunne søke om videreutdanning i 180 forskjellige studietilbud.

Er du lærer og lurer på om du skal søke, er kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens oppfordring klar: Søk!

– Dette er en unik mulighet til faglig påfyll, som både du, elevene og kollegene dine vil ha nytte av, sier kunnskapsministeren.

Regjeringens mål er at norske elever skal lære mer på skolen.

«Det er mange ulike faktorer som skaper en god skole, men det aller viktigste er læreren. En faglig sterk lærer er det som har størst betydning for en elevs læringsutbytte. Skal lærerne stå best mulig rustet i klasserommet i årene som kommer, må de få den videreutdanningen de ønsker seg og har behov for. Regjeringen har derfor nesten tredoblet satsningen på videreutdanning for lærere de siste to årene,» skriver Høyre på sin hjemmeside.

– Gode lærere skal få muligheten til å bli enda bedre, og de skal få enda flere dyktige kollegaer. Skal vi lykkes med å løfte norsk skole til det nivået vi ønsker, må vi satse på lærerne, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Viktige datoer i 2016
1. mars: Søknadsfrist for lærere som ønsker videreutdanning
15. mars: Frist for skoleeier til å godkjenne og prioritere søknader om videreutdanning
30. april: Frist for Utdanningsdirektoratet for å behandle søknader som er godkjent av skoleeier