Høyre: – Rekordmange søker videreutdanning

Kunnskapstørsten begeistrer Høyre-leder og statsminister Erna Solberg. Aldri før har så mange lærere søkt om videreutdanning. Lærernes tørst etter kunnskap begeistrer Erna Solberg. – Klarer vi…

24. april 2015

Aldri før har så mange lærere søkt om videreutdanning. Kunnskapstørsten begeistrer Høyre-leder og statsminister Erna Solberg.

Kunnskapstørsten begeistrer Høyre-leder og statsminister Erna Solberg.

– Klarer vi å gjøre skolen god nok, vil den jevne ut sosiale forskjeller. Dine talenter og din innsats, ikke din familiebakgrunn, skal bestemme hvilke muligheter du har senere i livet, sa Solberg i sin tale til Høyre-landsmøtet fredag.

– I fjor trappet vår regjering kraftig opp satsingen på videreutdanning av lærere. Vi har trappet ytterligere opp dette året, fortsatte hun.

Tallene som viser hvor mange plasser kommunene har godkjent i år, er nå klare.

– Tallet er 5.696 og slår alle rekorder! jublet en begeistret Høyre-leder fra talerstolen.

Rekorden under forrige regjeringen var til sammenligning 1.940, ifølge Høyre selv.

– Kunnskap er den beste næringspolitikken og den beste sosialpolitikken. Vi ruster Norge for de store oppgavene fremover, poengterte Erna Solberg.

Høyre-lederen er svært glad for at kommunene har spilt på lag ved å tilby lærerne videreutdanningen regjeringen har lagt til rette for.

– Jeg vil takke alle ordførerne og kommunestyrene som med dette har satset på lærerne sine og på elevenes læring.

– Vi skal glede oss over dette, for dette vet vi virker. En kunnskapsskole er det aller viktigste sosiale prosjektet som finnes, understreket Erna Solberg.