33 besto ny matematikkprøve

Etter en ny matteprøve er ytterligere 33 personer kvalifisert til å begynne på lærerutdanningen. Ny prøve ble arrangert etter at det ble påvist formelle…

14. september 2016

Etter ny prøve er det til sammen 157 søkere som er kvalifisert til lærerutdanning gjennom forkurset i matematikk. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Ny prøve ble arrangert etter at det ble påvist formelle feil ved gjennomføring av den ordinære prøven i august. Etter loven har man da krav på ny prøve. 105 søkere var påmeldt. Av disse møtte 89.

33 besto prøven, og kan enten begynne på utdanningen umiddelbart eller utsette studiestart til neste høst, opplyser Kunnskapsdepartementet.

– Jeg er glad for at vi nå har enda flere kvalifiserte søkere som kan begynne på lærerutdanning nå i høst, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Å bestå forkursprøven innebærer et resultat som tilsvarer karakteren 4 eller høyere i den enkleste matematikken på videregående skole. 124 søkere besto den første prøven i august.

Relevante lenker:
SL: – For stor uro ved skolestart
SL: 102 får ta matteprøven på ny
SL: Eg er ein av dei som strauk i matte
SL: – Går glipp av mange dyktige lærere

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen