– Statsråden overkjører det lokale demokratiet

Kunnskapsdepartementet har godkjent en privat ungdomsskole i Trondheim, som Trondheim kommune sa nei til. – Total overkjøring av lokaldemokratiet, sier SL-nestleder Terje Moen.  …

2. mars 2016

SL-nestleder Terje Moen mener kunnskapsministeren må sette en stopper for private skoler i Norge.

Idrettsskolen AS søkte i 2014 Utdanningsdirektoratet om godkjenning for å starte en privat ungdomsskole på religiøst grunnlag i Trondheim.

Direktoratet avslo søknaden, blant annet med begrunnelse i at det allerede var to kristne ungdomsskoler i Trondheim med ledig kapasitet, og at behovet for kristne privatskoler var dekket, skriver Adresseavisen (betalt innhold).

Også formannskapet i Trondheim kommune sa nei til søknaden fra Idrettsskolen AS.

Saken ble videresendt til Kunnskapsdepartementet, som gir klarsignal til at Idrettsskolen AS kan starte opp når de har godkjente lokaler og nødvendig lærerkompetanse på plass.

– Undergraver samfunnsmodellen

Terje Moen, første nestleder i Skolenes landsforbund, mener kunnskapsministeren fortsetter i sitt vante, men uheldige spor hva gjelder private skoler:

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen.

– Departementet, med Torbjørn Røe Isaksen i spissen, godkjenner skoler som lokaldemokratiet ikke ønsker. Det har skjedd tidligere, og nå skjer det igjen – i Trondheim.

Problemet, som Terje Moen også har pekt på tidligere, er at private skoler på finurlig vis finner måter å spise seg inn i et marked som helt klart bidrar til å svekke den offentlige skolen i Norge.

– Kunnskapsdepartementet må sette en permanent stopper for denne svært uheldige praksisen. Stadig flere privatskoler er med på å undergrave den norske samfunnsmodellen, advarer SL-nestlederen.

Sa nei til friskoleloven

Skolenes landsforbund stilte seg avvisende til regjeringens forslag om å endre privatskoleloven, også kalt friskoleloven, før loven ble vedtatt av Stortinget i juni 2015.

– Dette er et eksperiment som åpner for et frislipp av private interessenter i norsk skole, advarte Terje Moen.

120 elever i første omgang

Idrettsskolen AS satser på oppstart på Ranheim i Trondheim høsten 2016. Målet er 120 elever på 8.- og 9. trinn allerede til skolestart, og deretter bygge ut med 10. trinn.

I motsetning til den offentlige skolen som er gratis, vil det koste 1.700 kroner i måneden, eller 17.000 kroner i året, i skolepenger. å være elev ved Idrettsskolen.

Relevante lenker:
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: Avviste privatskolelov i høring
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Privatskole mister godkjenning