SL-medlem til finalen i Kakekrigen

Yrkesfaglærer Lars Morten Skaiaa imponerte igjen, og er klar for finalen i Kakekrigen. Skaiaa er lærer i bygg og anleggsteknikk på Kuben videregående skole…

11. mars 2016

Yrkesfaglærer og SL-medlem Lars Morten Skaiaa har bakt seg til finalen i Kakekrigen. (Foto: Kanal FEM)

Skaiaa er lærer i bygg og anleggsteknikk på Kuben videregående skole i Oslo, hvor han også er tillitsvalgt.

Han er utdannet rørlegger, bor i Drøbak og har vært medlem i Skolenes landsforbund siden 2004.

– Gratulerer med finaleplass, Lars Morten!

– Tusen takk! Semifinalen var nervepirrende for min del, og det var utrolig gøy å komme til finalen.

– Gøy å bake kaker

– Rørlegger og kakebaking. Det henger liksom ikke på greip?

Lars Morten Skaiaa tryller fram de beste kaker, og det setter både seerne og dommerne pris på. (Foto: Kanal FEM)

– He-he. Kakebaking er en hobby for mitt vedkommende. Det begynte for et par år siden, og jeg synes det er veldig gøy å bake kaker.

I semifinalen på Kanal FEM torsdag kveld, kapret Lars Morten Skaiaa og Solveig Gangstø de to siste plassene til finaleuken.

Oppgaven var krevende, en «naken» kake med minst tre lag på 90 minutter.

– Jeg gjør hele tiden så godt jeg kan, og dommerne var tydeligvis fornøyde siden jeg gikk videre til finalen, sier Lars Morten.

– Allsidig læring

Dommerne har tidligere fremhevet Lars Mortens gode håndverk, og hvordan han tydeligvis kunne overføre kunnskap fra rørleggeryrket til kakebaking.

Denne kaken sikret Lars Morten plass i finalen. (Foto: Kanal FEM)

– Dette bekrefter vel at yrkesfag gir allsidig læring, Lars Morten?

– Ja, på yrkesfag lærer man å være oppfinnsom og tenke kreativt, og mange elementer fra et fag kan overføres til andre områder. Slik fungerer det i hvert fall for meg, noe kakebakingen er et bevis på.

Finaleuken starter mandag. Da skal Lars Morten kjempe side om side med Gangstø, og de to vinnerne fra forrige semifinalerunde, Trond Vardehaug og Malin Flink.

I løpet av finaleuken blir to deltakere sendt hjem. Torsdag står to igjen og skal bake sin siste kake for dommerne.

Lars Morten møter blant annet Solveig Gangstø i finalen. (Foto: Kanal FEM)

SL ønsker Lars Morten lykke til i finalen!

Relevante lenker:
SL: – Staten bør overta verneverdige håndverksfag
SL: – Sats på likestilling i yrkesfagene
SL: Foreslår store endringer og nedleggelser i yrkesfag[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]