Skolenes landsforbund fortsetter streiken

Streiken fortsetter etter at partene i konflikten var i møte hos kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) fredag. Riksmekleren har invitert partene til møte lørdag kl. 10.

23. september 2022

Forbundsleder Mette Johnsen Walker, 1. nestleder Jon Oddvar Holthe og 2. nestleder Bodil Gullseth skal i møte med Riksmekleren lørdag. (Foto: Skolenes landsforbund)

Kunnskapsminister Tonje Brenna innkalte fredag partene i lærerstreiken til et møte for å bli orientert om situasjonen.

Skolenes landsforbund, Norsk Lektorlag og Utdanningsforbundet fikk anledning til å utdype hvordan de opplever den fastlåste konflikten. Etter møtet understreket Brenna at det er partene som må finne løsningen i konflikten.

Kort tid etter møtet hos kunnskapsministeren, ble partene innkalt til et møte hos Riksmekleren, lørdag 24. september kl. 10.00.

Skolenes landsforbund møter hos Riksmekleren med offensive krav, ifølge forbundsleder Mette Johnsen Walker.

– Vi er klare for å møte KS og få presentert våre krav. Vi ønsker på ingen måte at konflikten skal ende i tvungen lønnsnemnd, men at det er mulig å finne fram til en løsning, understreker Johnsen Walker.

I tillegg til forbundslederen, er 1. nestleder Jon Oddvar Holthe og 2. nestleder Bodil Gullseth med i lørdagens møte.

Dersom regjeringen senere skulle velge å gripe inn med tvungen lønnsnemnd for å avbryte streiken, er det Arbeidsdepartementets ansvarsområde.

Relevante saker
SL-podden: Hvorfor er Skolenes landsforbund i streik?
SL: Samleside om streiken
SL: Går ikke inn i forhandlinger med KS