Trapper opp streiken 26. september

Skolenes landsforbund varsler opptrapping av streiken fra skoledagens begynnelse 26. september. Da vil 107 medlemmer være i streik.

24. september 2022

Bodil Gullseth, streikeleder/2. nestleder i Skolenes landsforbund. varsler opptrapping av streiken fra mandag 26. september. (Foto: SL)

I dag fikk KS og Riksmekleren varsel om plassfratredelse for 14 medlemmer ved Åkra ungdomsskole i Karmøy kommune og ett medlem ved Verdal videregående skole i Trøndelag fylkeskommune.

Skolenes landsforbund streiker fordi det ikke var mulig å få til et lønnsløft for alle medlemmene.

– Det er ingen tvil om at store medlemsgrupper har sakket akterut lønnsmessig de siste årene. Tilbudet fra KS i årets forhandlinger gjør at de fleste av våre medlemmer fortsatt vil ha en mindrelønnsutvikling. Vi aksepterer ikke at denne utviklingen fortsetter i en tid der den generelle prisstigningen skyter i været, sier streikeleder Bodil Gullseth.

Skolenes landsforbund har stor forståelse for at det er en ulempe for elevene når konflikten varer så lenge som den nå har gjort.

– Vi skjermer også i dette uttaket ansatte som driver med spesialundervisning, understreker Bodil Gullseth.

Skolenes landsforbund har vært i streik siden 8. juni, og er nå i en prosess styrt av Riksmekleren.

Fra og med 26. september er 107 medlemmer i streik ved disse skolene:

• Vestland/Bergen: Slåtthaug videregående skole (5 medlemmer), Os videregående skole (7), Årstad videregående skole (12), Laksevåg og Bergen maritime videregående skole (7), Austevoll videregående skole (7), Olsvik skole (4) og Garnes ungdomsskole (1)
  • Troms og Finnmark: Karasjok skole (9)
  • Nordland/Bodø: Hunstad barneskole (1), Hunstad ungdomsskole (1), Alstad ungdomsskole (5), Rønvik skole (2), Saltvern skole (1) og Bodø videregående skole (10)
  • Trøndelag/Trondheim (fra 23. september): Markaplassen skole (2), Rosenborg skole (8), Steinkjer videregående skole (10) og Verdal videregående skole (1)
  • Rogaland/Karmøy: Åkra ungdomsskole (14)

Relevante saker
SL-podden: Hvorfor er Skolenes landsforbund i streik?
SL: Samleside om streiken
SL: Avkrefter påstander om enighet