– Privatisering av norsk skole ødelegger norsk samfunnsliv

9. juni 2015

Terje Moen, første nestleder i SL, på talerstolen under LOs representantskapsmøte mandag ettermiddag. Moen snakket om faren ved å strupe kommuneøkonomien og hvilke følger dette får for den offentlige skolen. Han sa også at SL har et ønske om å påvirke valget for å få byttet ut representanter i hovedstyret i KS. (Foto: LO)

– Struping av kommuneøkonomien er en bevisst gjerning for å få folk til å velge private løsninger, sier Terje Moen, 1. nestleder i Skolenes landsforbund (SL).

Under LOs representantskapsmøte i Øyer i Oppland, entret Terje Moen talerstolen mandag ettermiddag. Han redegjorde for faren ved å strupe kommuneøkonomien og hvilke følger dette får for den offentlige skolen.

– Vender seg mot private aktører

– Nøkkelen til å bevare den offentlige skolen ligger i kommuneøkonomien. Det er ikke uten grunn at regjeringen struper overføringene til kommunene. Når det blir mindre i potten, er det enkelt for rådmannen å si opp x antall lærere, sykepleiere, hjelpepleiere eller hva det måtte være. Tilbudet blir dårligere i offentlig skole og foreldre og pårørende vender seg mot private aktører, sa Terje Moen.

Han viste til situasjonen i Sverige, der private tilbydere i skolesektoren lokket med gratis PC-er til alle elevene.

– De hoppet selvfølgelig på og synes det var et kjempebra tilbud. Fakta er imidlertid at den storstilte privatiseringen av skolen – som regjeringen legger opp til – er ødeleggende for norsk samfunnsliv, sa Moen.

Regjeringsskifte

Fra talerstolen, understreket nestlederen at SL så absolutt ønsker et skifte av regjering.

– Men det klarer vi nok ikke før i 2017. Dessverre! Først må vi få KrF til å skifte side.

– Blir ikke ro i norsk skole

Høstens valg var eget tema på representantskapsmøtet mandag. Fra talerstolen henvendte Terje Moen seg direkte til Aps partisekretær, Kjersti Stenseng.

Terje Moen på talerstolen under LOs representantskapsmøte. (Foto: LO)

– Vi har en politikk i Skolenes landsforbund, der vi ønsker å påvirke sammensetningen av hovedstyret i KS. Vi ønsker å få flest mulig politikere fra venstresiden inn i styret og bytte ut styreleder Gunn Marit Helgesen.

– Men når vi har gjort den jobben, forventer vi også at politikerne som velges inn i KS-styret er lydhør overfor lærernes argumenter og tror oss på at vårt mål er en god skole og ikke bare er opptatt av arbeidstid. Så lenge KS er sammensatt slik som i dag, blir det ikke ro i norsk skole og det kan vi ikke ha fremover. Det må bli ro! Den eneste nøkkelen der, er KS og sammensetningen av KS-styret, sa Terje Moen til stor applaus fra delegatene.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]