Nå kan du melde deg på Kommunalkonferansen!

24. juli 2018

Årets Kommunalkonferanse i november er en tidlig oppkjøring til kommune- og fylkestingsvalget i 2019. Forbundsleder Anne Finborud skal fra talerstolen gi SLs syn på hva norsk skole kan lære av det finske skolesystemet.

Tillitsvalgte, medlemmer og ansatte i forbundene i LO Kommune inviteres til et spennende verksted med politikk, debatt, erfarings- og kunnskapsutveksling, kunst og kultur.

Temaene for årets konferanse er digitalisering og ny teknologi, næring og samfunnsplanlegging, klasse og ulikhet, sentrum og periferi.

Kommunalkonferansen 2018 arrangeres onsdag 7.- og torsdag 8. november på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport.

Påmeldingsfrist: Onsdag 10. oktober 2018.

Konferansen har egen hjemmeside, hvor du melder deg på og finner program og praktisk informasjon.

Bærekraftige arbeidsplasser

«Digitale løsninger og ny teknologi endrer stadig måten vi arbeider på. Fagbevegelsen må være rustet til å møte disse endringene. Å sikre ansattes personvern, ytringsfrihet, innflytelse og kompetanse er viktigere enn noensinne. Vi må jobbe for å inkludere dem som faller utenfor i den digitale hverdagen. Digitalt utenforskap henger ofte sammen med utenforskap på andre områder. Derfor er klasse og ulikhet også tema under årets konferanse», skriver Mette Nord, styreleder i LO Kommune, i invitasjonen.

«Vi spør ikke om vi har råd til framtida. Det har vi. Spørsmålet er hvordan politiske veivalg skaper nye, bærekraftige arbeidsplasser, rettferdig omfordeling og et samfunn som ivaretar alle – uavhengig av sosial og økonomisk bakgrunn og hvor i landet en bor», understreker Mette Nord.

Skolenes landsforbund på Facebook!

Utdanning for framtida

Onsdag 7. november klokken 14.55 skal forbundsleder Anne Finborud i ilden, under seminaret «Utdanning for framtida».

Finborud skal på vegne av SL kommentere hva vi kan lære av det finske skolesystemet, som bruker estetiske metoder i 80 prosent av undervisningen fra første klasse. I Norge har vi til sammenligning redusert de praktiske-estetiske fagene.

SLs forbundsleder vil også kommentere hva som skal til for å ruste norske elever for framtidens arbeidsliv.

FAKTA: Kommunalkonferansen

• Program og elektronisk påmelding: www.kommunal.no
  • Påmeldingsfrist: Onsdag 10. oktober 2018
  • Faktura sendes ut ved registrert påmelding. Betalingsfrist er 14 dager.
  • Konferansen arrangeres av LO Kommune (Fagforbundet, FO, EL og IT Forbundet, MFO og SL)
  • Konferansen arrangeres her: Clarion Hotel & Congress Oslo Airport, Hans Gaarders vei 15, Gardermoen

(Hotellet ligger 6 minutters kjøring fra Oslo Lufthavn Gardermoen)

Relevante lenker:
SL:
La ungdommen selv ta valget
SL: Kommunalkonferansen 2017: – Vi skal vinne kampen om arbeidslivet
SL: Kommunalkonferansen 2016: Anne Finborud utfordrer Ap

Skolenes landsforbund på Facebook!