Anne Finborud utfordrer Ap

Arbeiderpartiet bør stille seg bak en klar og tydelig skolepolitikk når det nye partiprogrammet legges fram, krever SL-leder Anne Finborud.   Under Kommunalkonferansen 2016…

12. september 2016

SL-leder Anne Finborud etterlyser en tydeligere skolepolitikk fra Arbeiderpartiet. Her på talerstolen under Kommunalkonferansen mandag. (Foto: SL)

Under Kommunalkonferansen 2016 på Gardermoen mandag, innledet Anne Finborud om utfordringene norsk skole står overfor, under tittelen «Finnes fellesskolen?».

Hovedutfordringen er at en av tre ikke fullfører videregående i løpet av fem år.

Ba Ap vise handling

Forbundslederen var tydelig da hun henvendte seg til Arbeiderpartiet og etterlyste en klar, alternativ skolepolitikk.

– Programkomiteen i Arbeiderpartiet bør i sitt arbeid vektlegge en tydelig skolepolitikk, noe Skolenes landsforbund har savnet. Regjeringen fører en politikk som pøser på med mer av samme medisin og smalner kunnskapssynet mer og mer. Hva med å innføre en ny, sjette grunnleggende ferdighet som gir uttrykk for praktisk og estetisk kompetanse, spurte Finborud og fortsatte:

– Skolen er i dag for teoritung og undervisningen treffer færre elever og oppleves av mange som lite relevant. Slik kan det ikke fortsette, og her må Arbeiderpartiet vise handling, sa Finborud til stor applaus fra en fullsatt sal.

– Vi må organisere laget rundt eleven slik at hver elev blir sett og at vi har en beredskap som gjør at flere kan trives på skolen. Trivsel og trygghet er en forutsetning for all læring, la SL-lederen til.

Nytt slagord

Debatt om fellesskolen, under Kommunalkonferansen. (Foto: SL)
Debatt om fellesskolen, under Kommunalkonferansen. Anne Finborud til høyre.(Foto: SL)

Anne Finborud konkluderte med at fellesskolen formelt sett finnes, men mener dagens skolepolitikk favoriserer barn av foreldre med høy utdannelse.

– Statistikk viser at barn av foreldre med lav utdannelse har større sjanse for å falle fra et sted i skoleløpet, sammenlignet med barn av velstående og velutdannede foreldre. Også her må Arbeiderpartiet vise handlingskraft, og skape en politikk som i større grad utjevner sosiale forskjeller og får flere gjennom utdanningsløpet, sa SL-lederen.

Anne Finborud avsluttet sitt innlegg under Kommunalkonferansen med å lanserte et nytt slagord:

– «Lik rett til utdanning for alle», bør endres til «fullført utdanning til alle gir frihet». Mye av løsningen ligger i det siste, sa Anne Finborud.

Samfunnsansvar

Trond Giske, nestleder i Arbeiderpartiet, var invitert til konferansen, men måtte melde avbud. Hans erstatter, byrådssekretær for oppvekst og kunnskap i Oslo, Halvard Hølleland (Ap), la vekt på at partiet vil jobbe for å få flere gjennom skolen.

– Vi har ikke innrettet utdanningssystemet vårt godt nok for å få flest mulig til å gjennomføre. Dette er et samfunnsansvar, og ikke skolens ansvar alene, sa Hølleland.

Svar i april 2017

Programkomiteen i Arbeiderpartiet lanserer sitt programforslag i februar neste år. Forslaget skal ut på høring innad i partiet, før nytt partiprogram vedtas av landsmøtet i april. Ap-nestleder Hadia Tajik leder prosessen.

Kommunalkonferansen arrangeres av LO Kommune, der også Skolenes landsforbund er part. SLs forbundssekretær Gro Tove Andersen sitter i programkomiteen.

Relevante lenker:
SL: Høyre dropper karakterkrav fra 5. klasse

Forbundsleder Anne Finborud var tydelig da hun henvendte seg til Arbeiderpartiet og etterlyste en klar, alternativ skolepolitikk. (Foto: SL)
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]