Minstestandarder på skolen

SLs forbundssekretær Chris Gøran Holstad utfordrer kunnskapsministeren: «Du må beise sjarken, ellers så søkk han!»   Leserinnlegg signert forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Chris Gøran…

29. februar 2016

Runar Nørstad

Minstestandarder handler om så mye mer i norsk skole enn de tiltakene som initieres fra statsråden, mener SLs forbundssekretær Chris Gøran Holstad. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

SLs forbundssekretær Chris Gøran Holstad utfordrer kunnskapsministeren: «Du må beise sjarken, ellers så søkk han!»

 

Leserinnlegg signert forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Chris Gøran Holstad. Innlegget er også publisert på Dagsavisens debattsider, hvor det er mulig å kommentere.

 

Torbjørn Røe Isaksen ønsker seg minstestandarder på læring, sier han. Akkurat dette ønsker jeg meg også! La oss møtes for å diskutere noen standarder som fremmer læring hos barn.

Minstestandarder handler om så mye mer i norsk skole enn de tiltakene som initieres fra statsråden.

Utgangspunktet er at kunnskapsministeren har registrert og uttalt at det er store forskjeller mellom kommuner når det gjelder resultater for 8. klassinger i skrive og regneferdigheter.

 

«Grisen blir ikke tyngre av å veie den flere ganger»

[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Chris Gøran Holstad.
Forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Chris Gøran Holstad.

Statsråden har akkurat stoppet et rødgrønt milliardprosjekt som involverte over 600 lærere for å måle effekten av økt lærertetthet, bare for å sette i gang egen forskning på akkurat det samme til en halv milliard. Slike handlinger grenser i mot økonomisk kriminalitet.

Så for å frifinne seg selv i denne saken, varsler han at det vil komme en omfattende stortingsmelding som etter min oppfatning, bare skal presentere noen teser om hva som påvirker disse forskjellene i kommunene.

Akkurat like før vi fikk vite vekta på grisen, så skal den jammen meg veies igjen til den nette sum av 500 millioner kroner. Gratulerer, herr Isaksen.

 

«Du kan ikke lage god mat med dårlige råvarer!»

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: SL)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: SL)

Selvfølgelig er det viktig at skolene har de aller dyktigste lærere med høy fagkunnskap. Derfor er det viktig med gode planer for etter- og videreutdanning for de som allerede jobber i skolen, men at det også er gode faglige og kvalitative grunnutdanninger på flere nivåer i lærerutdanningen. Jeg opplever at dagens «råvarer» allerede er av god kvalitet, men at kvaliteten etter hvert avtar når den ikke blir behandlet riktig.

Det er altfor mye gode «råvarer» som holder på å gå ut på dato. Her er nok ikke kokken Røe Isaksen flink nok.

Så en liten digresjon. Jeg har av og til tenkt at; «Hellstrøm er en fantastisk god mann til å lage mat, men er ingen pedagog.» Og med all respekt for den dyktige TV- gourmetkokken og fagpersonen, så tør jeg påstå at jeg helt sikkert ikke er den eneste som har tenkt dette. Kanskje til og med du, Torbjørn?

Han mangler sikkert bare noen studiepoeng i saus og kjøtt!?

 

«Begeret er ikke fullt før det renner over!»

Den siste dråpen har allerede for lenge siden fått begeret til å renne over. Klassestørrelser defineres av rektorer, fysisk areal og økonomi, og ikke av pedagogiske hensyn. Lærerne trenger standarder for klassestørrelser og lærertetthet samtidig som det er handlingsrom for ytterligere tilpasninger ved behov.

Så kjære kunnskapsminister … Hadde det ikke vært fint å møttes for å diskutere disse standardene?

 

«Du må beise sjarken, ellers så søkk han!»

Til slutt så handler kvalitet om moderne, godt vedlikeholdte og tilrettelagte skolebygg som egner seg til den undervisningen våre elever fortjener. Etterslepet på vedlikehold av skolebygg er ikke bare et kommunalt ansvar. Det både må og bør være et styrt politisk ansvar i form av økte ressurser til skolene.

Torbjørn… Båten din er full av gull, men holder på å synke.

 

Relevante lenker:
SL: Skal forske på lærertetthet
SL: Er du lærer i fremtiden, er det fordi du ikke kan annet!
SL: Har vi kompetansefrihet?
SL: Kunnskapsminister – lærling med fire års prøvetid
SL: Kompetanse i skolen – absolutt mer enn bare studiepoeng

Hovedbildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]