Lokal kunstner bak landsmøtelogoen

Tegningen i landsmøtelogoen er utformet av Eir Aas Jakobsen fra Nord-Trøndelag.

10. mars 2017

Tegningen i landsmøtelogoen er utformet av Eir Aas Jakobsen.

Det 9. ordinære landsmøte i Skolenes landsforbund avholdes på Hell i Nord-Trøndelag fra 3.- 6. april 2017. I den anledning, har den lokale landsmøtekomiteen fått utformet en egen landsmøtelogo.

Valget falt på kunstneren og læreren Eir Aas Jakobsen.

Studerer du tegningen nøye, er det kløverbladskorset du ser lengst bak i tegningen, også kalt Olavskorset. Olavskorset brukes som minnesmerke for Olav den Hellige etter slaget på Stiklestad.

Eir Aas Jakobsen har utformet tegningen i landsmøtelogoen. (Foto: Privat)

Rundt Olavskorset slynger det seg en valknute. Denne valknuten forbinder vi oftest med severdighetsskilt. Valknuten brukes til å merke pilegrimsleden fram til Nidarosdomen.

Midt i Olavskorset finner vi bautasteinen fra Tinghaugen på Frosta. Frostatingets historie går helt tilbake til 400-tallet. På steinen kan du lese teksten:

«At løgum skal land vårt byggja, en eigi at uløgom øyda».

«Med lov skal landet vårt byggjast, og ikkje med ulov øydast».

Kornaksene som er satt inn i bildet symboliserer både kornet som reiste seg på den nedtrampede kornåkeren etter slaget på Stiklestad, og at vi arrangerer landsmøtet i et av landets beste landsbruksområder.

Eir Aas Jakobsen er utdannet faglærer i kunst og håndverk ved Høgskolen i Oslo.

Tegningen i landsmøtelogoen er utformet av Eir Aas Jakobsen. Selve logoen er laget av grafiker Thomas Løland i LO Media.

Relevante lenker:
SL: Klart for Hell og lykke