LO Kommune krever økt kjøpekraft til alle

– Vi skal forhandle for de med høyere utdanning til de uten formell kompetanse, sier LO Kommunes forhandlingsleder, Mette Nord.   Tariffoppgjøret i kommunesektoren…

11. april 2018

Tariffoppgjøret i kommunesektoren startet 11. april klokka 12.00

LO Kommune krever økt kjøpekraft til alle.

– Vi skal forhandle for dem med høyere utdanning til de uten formell kompetanse. De er alle avgjørende for at tjenestene i norske kommuner skal fungere, sier Mette Nord.

– Lærerne er godt ivaretatt

Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund sier lærerne er godt ivaretatt i kravene:

– Jeg mener det er skapt et feil bilde i mediene av at LO kun jobber for de lavtlønte. Selv om LO Kommune legger til grunn frontfagets rammer på 2,8 prosent for tariffoppgjøret, så er det enighet om at det ikke skal være til hinder for å gi kompensasjon til grupper som er blitt hengende etter i lønnsutviklingen, noe som blant annet gjelder lærerne, sier Anne Finborud til frifagbevegelse.no.

– I SL mener vi at det er uheldig med store lønnsforskjeller blant ulike grupper som jobber i kommunene og fylkeskommunene. For oss er det viktig at alle skal få kjøpekraftutvikling, det betyr også mye for at vi skal beholde godt samarbeid mellom ulike grupper som jobber i skolene, sier forbundsleder Anne Finborud.

Onsdag 18. april møtes partene igjen. Da vil LO Kommune konkretisere kravene sine.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Anne Finborud sammen med LO Kommune før starten på årets lønnsoppgjør i KS-sektoren. Forhandlingsleder Mette Nord og Pål Skarsbak fra LO Kommune på andre siden av bordet. (Foto: SL)

Frist: 30. april

LO Kommunes forhandlingssammenslutning består av Fagforbundet, EL og IT Forbundet, Skolenes landsforbund (SL), Fellesorganisasjonen (FO) og Musikernes fellesorganisasjon (MFO).

Fra Skolenes landsforbund deltar forbundsleder Anne Finborud og første nestleder Terje Moen i forhandlingene.

I hovedtariffoppgjøret er hele hovedtariffavtalen til forhandling. Forhandlingsfristen er 30. april.

Relevante lenker
SL:
Økt lønn og bedre AFP
SL: LO Stat krever økt kjøpekraft til alle
SL: Kravene for hovedoppgjøret i staten (PDF)
SL: LO krever økt kjøpekraft til alle i tariffoppgjøret
SL: Ny pensjonsordning: Nå er det opp til deg!

Skolenes landsforbund på Facebook!