Leksehjelp er et marked i vekst

Stadig flere foreldre kjøper leksehjelp til barna sine. Og bransjen vokser i takt med den massive etterspørselen.   Ifølge tall VG har hentet inn…

9. mai 2016

Leksehjelpsmarkedet er tredoblet siden 2008. (Foto: Pixabay)

Ifølge tall VG har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå og Brønnøysundregistrene var det i januar i fjor 300 aktive timelærervirksomheter. I 2008 var tallet 111.

De fleste selskapene i denne kategorien tilbyr privatundervisning i matematikk, realfag og språk.

Fallitterklæring

– Alle elever, uavhengig av bakgrunn og økonomi, skal få fullverdig utdannelse i den offentlige skolen. Det er et problem hvis denne utviklingen er tegn på at noen foreldre ikke tror skolen holder god nok kvalitet, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til VG.

Trond Giske. (Foto: Ap)

Også tidligere kunnskapsminister Trond Giske (Ap) er bekymret for at privatundervisningen fester grep i samfunnet.

– Denne utviklingen er en fallitterklæring. Fordi den gir uttrykk for at foreldre ikke føler barna deres får god nok tilpasset opplæring i vanlig skole. Vi ser konturene av et klasseskille i skolen, sier Giske.

Etterlyser politisk handling

Gunnvor Sen, ny 2. nestleder i Skolenes landsforbund (SL).
Gunnvor Sen, 2. nestleder i SL.

Så lenge norsk skolevesen opererer med for store klasser, vil behovet for privat leksehjelp øke ytterligere, mener 2. nestleder i Skolenes landsforbund, Gunnvor Sen:

– Dette er en bekymringsfull utvikling som politikerne må ta på alvor. Det hjelper selvfølgelig ikke å gi eller pålegge læreren mer faglig kompetanse hvis de ikke har tid til å følge opp hver enkelt elev.

Relevante lenker:
SL: – Utdanningsstøtten må under lupen
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Privatisering av norsk skole ødelegger norsk samfunnsliv
SL: Avviste privatskolelov i høring[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]