Jeg saboterte russefeiringen

10. mai 2016

SLs forbundssekretær Chris Gøran Holstad ønsker ikke at fest & fyll på tampen av et utdanningsløp skal ødelegge for ungdoemmene. (Foto: Wikipedia)

Jeg – en vanlig faglærer i byggfag – bestemte meg for å utplassere mine elever hos bedrifter gjennom hele russetiden i perioden 1.- 16. mai.

Leserinnlegg signert forbundssekretær i Skolenes landsforbund, Chris Gøran Holstad.

Innlegget er også publisert på Dagsavisens debattsider, hvor det er mulig å kommentere.

Året var 2008. Jeg var plasstillitsvalgt i Skolenes landsforbund og det ble førstesideoppslag i lokalavisen.

Elevene hatet meg!

Elevene ropte stygge ting etter meg, og hevdet at jeg både var ondskapsfull og urettferdig som tok fra dem utdanningsløpets viktigste øyeblikk, nemlig russetiden. Dette var VG2-elever som hadde gledet seg lenge til en skikkelig fest, men fikk dette forferdelige forsøket «tredd» ned over seg. VG1-elevene var i sjokk, og vantro så de på mens jeg gjennomførte denne utplasseringen.

De var redde for å miste sin russefeiring neste år og begynte allerede samme høst å mobilisere for å få slutt på ordningen. De ønsket seg en annen lærer. De gikk til min avdelingsleder og klaget. De klaget til rektor – til ingen nytte.

Elevene ble mine viktigste støttespillere

Forbundssekretær i SL, Chris Gøran Holstad.

Min støtte hadde jeg fra alle mine ledere og alle mine kolleger. Det lokale opplæringskontoret ga også sin støtte til denne utplasseringen. Særlig ønsket bedriftene utplasseringen velkommen fordi dette var på et tidspunkt der oppdragsmengdene økte. Det var samtidig enklere for bedriftene å forespeile læreplass etter endt skolegang, samtidig som de fikk testet ut seriøsiteten hos elevene i en tid hvor andre fristelser lokket.

Mine intensjoner var den gang som nå, å fokusere på opplæring gjennom hele skoleåret. Denne gang ved å tilby elevene mine noe som «konkurrerte» med den døgnkontinuerlige russefeiringen som jeg visste kom til å ødelegge for så mange ungdommer.

Nå har det gått åtte år. Det er 10. mai 2016. Jeg er fremdeles tillitsvalgt i Skolenes landsforbund (forbundssekretær). Jeg tillater meg å tenke på «mine» elever som i disse dager både er russ og utplassert i en bedrift. Den praksisen jeg innførte i 2008 blir fremdeles fulgt. Klagingen fra elever om «ødelagt» russefeiring, er helt fraværende. Skolen, ledelsen, ansatte, elever og bedrifter er strålende fornøyd med denne praksisen.

Hvorfor? Jo, fordi …

Her er noen av de tilbakemeldingene jeg har fått fra mine elever som har vært utplassert:

• «Det er godt å ha en ordentlig grunn for å ta kveld tidligere»
  • «Det er greit å skulke skolen, men du kødder ikke med arbeidsplassen»
  • «Når kompisene mine vet at jeg må på jobb, så forsvinner drikkepresset»
  • «Vi fester jo i helgene, og det er jo greit»
  • «Det blir jo billigere når man slipper å være med på alt»
  • «Det er i alle fall ikke vits i å kjøpe en masse russeutstyr» (VG1-elev)

Her er noen tilbakemeldinger jeg har fått fra elever som nå er i jobb:

• «Du, det der du gjorde med denne utplasseringen, det var smart»
  • «Jeg hadde aldri overlevd russetiden uten den der utpasseringen»
  • «Utplasseringen i russetiden berget meg»

13 år på skole – snart i MÅL

I disse dager tenker jeg nok en gang russen som på oppløpssiden tar seg en real fest. Det kan sammenlignes med gambling, der et 13 år langt opplæringsløp ligger i potten. Sannsynligheten for å tape er stor.

For meg er dette hele absurd å tenke på. Når man har strevet i så mange år og endelig ser målstreken, bremser mange opp for å ta seg en 17 dager lang fest. Forstå det den som kan.

Ikke misforstå meg, kjære russ

Jeg ønsker virkelig årets russ en fantastisk russefeiring. Den har dere virkelig fortjent. Mitt ønske er bare at dere samtidig holder øynene deres fast på målstreken som er få dager unna. Jeg deler min erfaring for å kanskje inspirere andre lærere til å finne på gode alternative opplæringsøkter slik at enda flere prioriterer skole fremfor fest.

Vi skylder våre barn og ungdom et skoletilbud som er så fint og fristende at de selv velger skole og utdanning fremfor fest. Statsråden må gjerne rive av seg håret i frustrasjon over lave prestasjoner og lav gjennomføringsgrad, men det hjelper lite når skyggelapper er politisk «standardstyling» i skoledebatten. Russefeiring er viktig, men opplæring gjennom russetiden er viktigere.

Det gjøres mye godt pedagogisk håndverk der ute som altfor sjelden blir delt og sett. Dyktige lærere som gjør alt de kan for å få elevene gjennom grunnutdanningen – helt til mållinjen er passert. Flere slike historier finnes og bør deles. Jeg oppfordrer landets lærere til å ta opp konkurransen med russefeiringens ødeleggende kraft og vise at det er plass til begge aktivitetene i en kjempeviktig tid for elevene.

Mitt bidrag til økt opplæringsfokus i denne tiden har virkelig fungert. Jeg har vist at det går helt fint å kombinere russefeiringen samtidig som opplæring gis.

Relevante lenker:
SL: – Røe Isaksen diskriminerer
SL: Minstestandarder på skolen
SL: Er du lærer i fremtiden, er det fordi du ikke kan annet!
SL: Kunnskapsminister – lærling med fire års prøvetid
SL: Kompetanse i skolen – absolutt mer enn bare studiepoeng

Wikipedia-bildet er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]