JA til flere menn i barnehage!

10. mars 2016

Det er mange fordeler ved å få flere menn i barnehagen, mener SLs ungdomssekretær. (Foto: Pixabay)

I oppvekstsektoren er det en stor skjevdeling mellom kjønn når det gjelder ansatte. Det er for få menn, spesielt i barnehagen der ni av ti er kvinner. Dette er veldig synd for barnehagehverdagen.

Leserinnlegg signert ungdomssekretær i Skolenes landsforbund, Endre Fagervold. Innlegget er også publisert på Dagsavisens debattsider, hvor det er mulig å kommentere.

Barnehagen har en grunnleggende plass i utdanningskjeden, som preger de fleste. Da bør ikke den pedagogiske institusjonen være dominert av ett kjønn og følge gamle kjønnsrollemønstre.

Ifølge Utdanningsdirektoratet var 8,7 prosent av de ansatte i barnehagen menn i 2013. Det er altfor lavt.

Norge er helt i toppen når det gjelder likestilling og kvinnekamp, noe som er vel og bra. Og ja, det skal etter min mening også være sånn. Men man ser at det i Norge i dag er veldig kjønnsstyrte arbeidsplasser. Det er dette som er likestilling, at kvinner som ønsker å drive på med teknikk eller bygg kan få gjøre det, og å få flere menn inn i oppvekstsektoren. Og hvis man ser det fra mennenes side, så ser man at det er for få menn i oppvekstsektoren.

SLs ungdomssekretær, Endre Fagervold.

Det bør være en målsetting å få flere menn inn i barnehagehverdagen.

Det er ikke til å stikke under en stol at barna trives veldig godt ved å ha en mannlig rollemodell. Det er ikke bra for noen yrker å være underrepresenterte, og man bør jobbe for å minske de store forskjellene som er i dag.

Det er mange fordeler ved å få flere menn i barnehagen.

En viktig fordel er selve variasjonen og mangfoldet. Det vil åpne for mer bredde og variasjon i det pedagogiske arbeidet, da menn ofte har andre interesser når det gjelder aktiviteter med barna enn det tradisjonelle.

Jeg utdanner meg til å bli barnehagelærer. Som student og i praksis, har jeg selv sett hvor godt det er for både ansatte og barn å få menn inn i barnehagen. Det bryter fort vanlige mønstre, noe som ofte kan være veldig positivt. Samtidig som at man blir møtt med å ville bli lekt med, og med respekt. Rett og slett en rollemodell.

På landsbasis er målet å ha 20 prosent menn i barnehagen. Det målet bør innfris, og helst med en langt høyere prosentandel. Både ansvarlige politikere og barnehagene selv bør legge til rette for at det rekrutteres flere menn.

Det må nevnes at dette ikke er et innlegg om at kvinner ikke gjør en bra nok jobb – men om at barnehagen kan yte et enda bedre og variert tilbud dersom flere menn ansattes, både kvalitetsmessig og helhetlig sett.

Relevante lenker:
SL: Bruk lærerkreftene Norge har
SL: Jubler for elleve måneders studiestøtte
SL: Studenter får refs av kunnskapsministeren

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]