Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole

Norsk Restaurantskole får likevel starte en privat skole for restaurant og matfag. – Trist og beklagelig, sier nestleder i Skolenes landsforbund, Terje Moen. I…

26. juni 2015

Norsk Restaurantskole får likevel starte en privat skole for restaurant og matfag. (Foto: Pixabay)

I vinter søkte Lærlingekompaniet om å få starte en privat skole i Oslo for kokker og servitører.

Norsk Restaurantskole fikk i april i år avslag fra Utdanningsdirektoratet, men Kunnskapsdepartementet har nå gjort helomvending og gitt klarsignal til oppstart.

– Et eksperiment

Terje Moen synes departementets avgjørelse er trist:

Nestleder i SL, Terje Moen.

– Det er veldig betenkelig at private aktører får lov til å gå inn i et marked hvor bransjen sliter med å skaffe elever og lærlinger. Jeg har liten tro på at dette vil være et positivt bidrag innen restaurant og matfag. Nyskapende er det i hvert fall ikke, sier Terje Moen.

Skolenes landsforbund stilte seg avvisende til regjeringens forslag om å endre privatskoleloven, også kalt friskoleloven, før loven ble vedtatt av Stortinget.

– Dette er et eksperiment som åpner for et frislipp av private interessenter i norsk skole, sier Terje Moen.

– Oppsiktsvekkende av KS

I vedtaket fra Kunnskapsdepartementet, kommer det fram at KS støtter opprettelsen av Norsk Restaurantskole. Det liker Terje Moen dårlig:

– Det er oppsiktsvekkende av KS, som tross alt er kommunenes interesseorganisasjon, å støtte opprettelsen av en privat skole, slik de gjør i denne saken. Dette vil helt klart vil ramme den offentlige skolen, sier Terje Moen.

Flertallet av representantene i Faglig råd for restaurant og matfag anbefalte at Utdanningsdirektoratet ikke godkjente Norsk restaurantskole.

– Men Kunnskapsdepartementet velger likevel å godkjenne skolen. Dette anser vi som en politisk godkjenning av en regjering som ønsker et frislipp av private skoler, sier Terje Moen.

Nestlederen mener kunnskapsministeren ikke burde tillate private yrkesfaglinjer.

– Midlene som de private skolene trekker ut fra felleskassen burde vært brukt til rekrutteringstiltak til de linjene som sliter med å få nok elever, sier Terje Moen.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]