Flere vil bli lærer i grunnskolen

Skolenes landsforbund er glad for å se en positiv tendens i søkertallene til grunnskolelærerutdanningene.

29. april 2025

Runar Nørstad

Forbundsleder Mette Johnsen Walker gleder seg over at flere ønsker å bli lærer i grunnskolen. (Foto: Skolenes landsforbund)

Mange flere vil bli grunnskolelærer, viser tall fra Samordna opptak.

– Det er avgjørende at vi tiltrekker oss flere dyktige og engasjerte studenter til lærerutdanningen for å sikre at vi har nok kvalifiserte lærere i fremtiden. Vi håper at denne trenden fortsetter, sier Mette Johnsen Walker, forbundsleder i Skolenes landsforbund.

Forbundet understreker viktigheten av å opprettholde den positive utviklingen gjennom fortsatt satsing på rekruttering og gode rammevilkår for lærere.

– For å gjøre læreryrket attraktivt er det viktig med gode lønns- og arbeidsvilkår, samt tid og tillit til å gjøre jobben. Dette er avgjørende for å rekruttere nye lærere og opprettholde kvaliteten i norsk utdanning, sier Mette Johnsen Walker.

Nesten 3.200 søkere har grunnskolelærer som sitt førstevalg, en økning på nesten 15 prosent, ifølge en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Skolenes landsforbund synes også det er svært gledelig at så mange velger yrkesfaglig utdanning.

– Kampen for økt status og anerkjennelse av fagskolen og yrkesfaglig utdanning har pågått over mange over. Arbeidslivet har behov for både teoretisk og praktisk kompetanse, og yrkesfaglig utdanning bidrar til å utvikle den kompetansen samfunnet etterspør, sier forbundslederen.

Til barnehagelærer har det ikke vært færre søkere på over ti år. Antallet søkere til utdanningen stuper med 16 prosent, fra 2.557 i fjor til 2.153 år. Det skjer etter en lengre periode med fallende søkertall til utdanningen.

– Nå er det barnehagelærernes tur. Vi må jobbe med å forbedre deres arbeidshverdag, sier utdanningsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) til NTB.

Relaterte saker
SL: Glad for at Ap varsler endringer i lærerutdanningen
SL: Åpner for å bli lærer uten master
Utdanningsnytt: Fjern masterkravet og gjeninnfør allmennlærerutdanningen
SL: – Det må være flere veier inn i læreryrket