Åpner for å bli lærer uten master

Regjeringen tar et viktig og riktig grep når det blir mulig å kvalifisere seg som lærer uten å ta master, mener Skolenes landsforbund.

12. april 2024

Det er gledelig, og viktig for skolen, at regjeringen vil gi unntak for master for å komme inn på den ettårige PPU-utdanningen, mener Skolenes landsforbund. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

I profesjonsmeldingen, som ble lagt fram 5. april, kan man lese at regjeringen midlertidig vil fjerne dagens masterkrav for å komme inn på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), skriver kunnskapsavisen Khrono.

PPU er en ettårig lærerutdanning for de som har en annen fullført utdanning å bygge på.

For å komme med i denne ordningen, må søkere ha en bachelorgrad og minst to års arbeidserfaring fra skolen. Unntaket skal gjelde fram til 2030.

Skolenes landsforbund beskriver ordningen som en gladnyhet for skolesektoren, og en politikk som er i tråd med forbundets syn.

– Regjeringen har lyttet til oss. Skolens landsforbund har lenge ment at dagens femårige obligatoriske masterutdanning gjør det vanskelig for dem som allerede jobber i skolen å kvalifisere seg. Denne midlertidige ordningen for å få kvalifisert de «ukvalifiserte» vil hjelpe på lærermangelen vi har i skolen i dag, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Regjeringen gjør nå veien ut i klasserommene kortere, mener Skolenes landsforbund.

– Vi har sett at det har vært en tendens til at utdanningssystemet har blitt veldig firkantet. Dersom man ikke har passet inn i den firkanten, har du ikke fått kvalifisere deg til et yrke du kan tenke deg å utøve. Dette er ett tiltak som åpner dører, og viser at regjeringen tar ansvar for hele skolen i en tid der det er mangel på lærere, sier nestleder Bodil Gullseth.