Færre vil bli lærere i grunnskolen

Søkningen til grunnskolelærerutdanning 1-7 har en nedgang på 11 prosent sammenliknet med i fjor. Det viser søkertallene fra Samordna opptak. I alt 11.500 søkere…

19. april 2016

Barneskolene rundt i Norge skal få flere lærere(Illustrasjonsfoto: SL)Søkningen til grunnskolelærerutdanning 1-7 har en nedgang på 11 prosent sammenliknet med i fjor.

Det viser søkertallene fra Samordna opptak.

I alt 11.500 søkere har en av lærerutdanningene som sitt førstevalg. Det tilsvarer en økning på rundt én prosent sammenliknet med i fjor.

Til grunnskolelærerutdanning 5-10 er det en økning på 2,9 prosent, mens grunnskolelærerutdanning 1-7 har en nedgang på 11 prosent sammenliknet med i fjor.

Røe Isaksen bekymret

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innrømmer nå at han gjorde en for dårlig jobb da han avlyste evaluering av forsøksprosjektet med 600 lærere . (Foto: SL)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Jeg er glad for at søkningen til lærerutdanningen holder seg stabilt, og øker til en del av utdanningene, men jeg er bekymret for nedgangen i søkningen til grunnskolelærerutdanning 1-7. Dersom søkningen til denne utdanningen ikke bedrer seg etter innføringen av femårig grunnskolelærerutdanning neste år, vil vi vurdere å sette inn særskilte tiltak, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

– Regjeringen er opptatt av å løfte fram læreryrket som kanskje det viktigste yrket i norsk arbeidsliv. Vi trenger flere godt kvalifiserte søkere som ønsker å bidra til barns og unges læring og utvikling og til å utvikle skolen, fortsetter kunnskapsministeren.

Til lektorutdanning har søkningen økt jevnt i mange år. Fra i fjor er økningen 6,9 prosent.

Løft for barnehagene

Til sammen 3.330 søkere har barnehagelærer som sitt førstevalg i år. Det er en økning på om lag 3,6 prosent fra i fjor.

– De siste årene har antall søkere til barnehagelærerne variert. Det er derfor positivt å se at søkningen til barnehagelærerutdanningen nå har gått opp. Kvalitet i barnehagen handler først og fremst om kompetansen til de som jobber der, sier Røe Isaksen.

Søkningen til helse- og sosialfag øker med over 13 prosent sammenliknet med i fjor. Størst økning har sykepleierutdanningen med nesten 20 prosent.

Realfag og teknologi

Til realfag- og teknologistudier er det lyst ut om lag 8.600 studieplasser. Det er vel 400 flere enn i 2015. Samlet sett er det nedgang i søkningen til disse studiene på 3,5 prosent sammenliknet med fjoråret.

Til bachelorutdanninger i ingeniørfag er det en nedgang på 3,8 prosent, mens det for integrert master i teknologi (sivilingeniør) er en nedgang på vel 8 prosent.

Søkningen til realfagstudier er omtrent som i fjor.

Sikter mot trygg jobb

Flere enn noen gang søker om høyere utdanning. Tallene fra Samordna Opptak viser at det er totalt 132.000 søkere til høyere utdanning i år, en økning på 3,2 prosent sammenliknet med fjoråret.

– Vi er inne i en tøff omstillingsperiode for norsk økonomi, og det er derfor bra at så mange søker seg til høyere utdanning. Ikke overraskende er det spesielt stor søkning til studier hvor kandidatene har utsikter til trygg jobb i et fremtidig arbeidsmarked, sier Røe Isaksen.

Relevante lenker:
SL:
– Allmennlæreren begraves
SL: Full strid om lærerutdanning
SL: Forvirret, frustrert og forbannet
SL: Kritisk til ny lærerutdanning for grunnskolen
SL: – Røe Isaksen er en idéløs skoleminister
SL: – Slutt med det pratet om superlæreren!

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]