Full strid om lærerutdanning

14. mars 2016

Regjeringen vil utvide lærerutdanningen fra fire til fem år, men et ekstra år gir ingen ekstra undervisning i pedagogikk. Flere eksperter kritiserer endringene. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Regjeringen vil utvide lærerutdanningen fra fire til fem år og ha mindre pedagogikkundervisning. Flere eksperter reagerer kraftig på forslaget som nå er ute på høring.

I høringsnotatet foreslår regjeringen at den nye utdanningen skal inneholde 60 studiepoeng pedagogikk, som er samme antall studiepoeng som i dagens fireårige løp.

I tillegg foreslår regjeringen at 15 av studiepoengene innen pedagogikk skal vies religion, livssyn og etikk. Resultatet blir mindre pedagogikk i det nye femårige løpet, skriver Klassekampen.

Professor i pedagogikk, Peder Haug, ved Høgskulen i Volda har forsket på reform- og endringsperspektiv på utdanning og utdanningspolitikk og mener at regjeringen er i ferd med å bygge ned pedagogikkfaget.

– At en statsråd skal begynne å bestemme hva faget pedagogikk skal inneholde, oppfatter jeg som et inngrep som en knapt har sett maken til innenfor lærerutdanningen noen gang, sier Haug til Klassekampen.

Han er bekymret for at man ved å tilby lærerstudentene mindre pedagogikk fortrenger tema som læringsmiljø, mobbing, spesialundervisning, læring, motivasjon, atferd, angst, trivsel, og psykisk helse.

Relevante lenker:
SL: Forvirret, frustrert og forbannet
SL: Kritisk til ny lærerutdanning for grunnskolen
SL: – Røe Isaksen er en idéløs skoleminister
SL: – Slutt med det pratet om superlæreren!

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen