Færre søker om å få starte friskole

Utdanningsdirektoratet har mottatt 33 søknader om å starte opp friskole fra høsten 2017. Det er færre enn tidligere år.   Søknadene er fordelt på…

7. mars 2016

Ungdomsskoler kan ifølge den nye friskoleloven søke om godkjenning som idrettsskoler. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

Søknadene er fordelt på 22 grunnskoler og 11 videregående skoler. Antall søknader har gått litt ned sammenlignet med tidligere år.

– I år er det en sterk økning i søknader om å starte opp idrettsskoler sammenlignet med tidligere år. Nesten halvparten av alle søkerne ønsker å starte opp en idrettsskole, sier avdelingsdirektør Einar Simonsen Plahter i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.

Det er 11 søknader om idrettsskoler på ungdomstrinnet og fire søknader om videregående toppidrettsskoler.

Med den nye friskoleloven som kom i 2015, ble det åpnet opp for at man kunne søke på grunnlag av særskilt profil. Dette betyr blant annet at ungdomsskoler nå kan søke om godkjenning som idrettsskoler.

Skolene vil få svar på søknadene innen 1. februar 2017, og vil kunne starte opp tidligst høsten 2017.

Sa nei til friskoleloven

Skolenes landsforbund stilte seg avvisende til regjeringens forslag om å endre privatskoleloven, også kalt friskoleloven, før loven ble vedtatt av Stortinget i juni 2015.

– Dette er et eksperiment som åpner for et frislipp av private interessenter i norsk skole, advarte Terje Moen.

Relevante lenker:
SL: – Statsråden overkjører det lokale demokratiet
SL: – Spillet om den offentlige skolen har begynt
SL: Avviste privatskolelov i høring
SL: Frykter frislipp av private interessenter i norsk skole
SL: – Frislipp av privatskoler kan gi skolenedleggelser
SL: Privatskole mister godkjenning
SL: Ulovlig å ta ut Westerdals-penger

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen