– Bruker pengene på medlemmene våre

5. januar 2016

Lærerkonflikten i 2014 kostet SL dyrt, og gikk utover forbundets egenkapital. (Foto: SL)

Skolenes landsforbund halverte egenkapitalen i 2014. – Det er KS som har skylda, slår forbundsleder Anne Finborud fast og beroliger med at SL har medlemsvekst, er en del av LO og er en sterk og tydelig fagforening for medlemmene.

LO-Aktuelt har gått gjennom 2014-regnskapene til alle LO-forbundene, skriver frifagbevegelse.no.

Norsk Nærings og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) har en egenkapital på over 26.000 kroner per medlem. Nederst på lista kommer Skolenes landsforbund (SL) med 410 kroner per medlem.

Trygghet og medinnflytelse

Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

SL-leder Anne Finborud sier det er KS som har skylda for at forbundets egenkapital nesten ble halvert i 2014.

– Etter at lærerne fikk KS som forhandlingsmotpart i 2004 er det bare i ett hovedoppgjør vi ikke har streiket, sier hun til LO-Aktuelt.

Og det koster å streike. I 2014 streiket medlemmer i SL fra juni til september, med det resultat at forbundets egenkapital nesten ble halvert.

Anne Finborud understreker overfor eget nettsted at SL har medlemsvekst og LOs styrke:

– Vi fortsetter vårt offensive arbeid for å sikre medlemmene trygghet og medinnflytelse. Både regjeringen og vår forhandlingsmotpart KS prøver å svekke fagbevegelsens posisjon. SL er glad for den styrken det er å være et forbund i LO, som driver et målrettet arbeid for ikke å svekke fagbevegelsens posisjon i vår samfunnsmodell.

Faglige rettigheter

Det hører med til historien at SL i 2014 gjennomførte en kostbar rettssak som forbundet tapte på vegne av to medlemmer. Det kostet SL 1,8 millioner kroner. Et anselig beløp for et forbund med 2,5 millioner kroner i egenkapital, skriver LO-Aktuelt.

Anne Finborud understreker at SL bruker pengene på medlemmene sine:

– Vi har per dags dato ikke den beste egenkapitalen i LO-familien, men Skolenes landsforbund er ikke et svakt forbund i kampen for faglige rettigheter. Det bekrefter historiebøkene, sier Finborud til egen hjemmeside.

Hvis en summerer egenkapitalen i LO og forbundene, blir det nesten 10 milliarder kroner. Fire milliarder kroner disponerer LO sentralt.

Relevante lenker:

SL: Medlemsbladet endelig hjemme igjen
SL: Savner du medlemsnummer?
SL: Hvordan organisere SL i framtida?[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]