– Arbeidsgiver må ta ansvar for KI-kompetanse i skolen
Kunstig intelligens er kommet for å bli, men det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at ansatte får opplæringen de trenger for å bruke verktøyene på en klok og ansvarlig måte.
16. juni 2025
Runar Nørstad

Det fastslo Jon Oddvar Holthe, påtroppende forbundsleder i Skolenes landsforbund, under et seminar på Kommunalkonferansen 2025.
– Kunstig intelligens er et kraftfullt verktøy, men også et område med risiko for feil bruk. Da må det være tydelig at arbeidsgiver har ansvaret for å sikre nødvendig opplæring. Det holder ikke å etterlate det til tilfeldighetene, sa Holthe i en panelsamtale sammen med representanter fra Fellesorganisasjonen (FO) og EL og IT Forbundet.
Han pekte på behovet for både grunnleggende og spesialiserte kurs, og at opplæringen må være fleksibel og kontinuerlig – i takt med en teknologi som utvikler seg raskere enn veiledningsmateriellet rekker å oppdateres.
Må bygges på ansvar og etikk
Under seminaret – som samlet fagforeninger, forskere og politikere – var det bred enighet om at kunstig intelligens har stort potensial i offentlig sektor, også i skolen. Men Jon Oddvar Holthe advarte mot en ukritisk tilnærming:
– Vi må bruke KI med ansvar og refleksjon. Det må ikke bli en snarvei til juks, automatisering uten vurdering, eller en erstatning for profesjonelt skjønn. Elevene har krav på mer enn teknologisk effektivitet – de har krav på klokhet.
Digitalisering uten ulikhet
Bakgrunnen for seminaret er regjeringens digitaliseringsstrategi fram mot 2030. I sitt innlegg stilte Marianne Wilhelmsen, statssekretær for digitaliserings- og forvaltningsministeren, spørsmålet: Hvordan skal kommunene klare å følge opp strategien når de har så ulike forutsetninger?
Jon Oddvar Holthe tok dette videre og understreket at skole-Norge allerede er preget av ulik digital kompetanse og tilganger:
– Hvis vi lar denne utviklingen gå uten at vi sikrer felles løft, risikerer vi at KI øker forskjellene – ikke utjevner dem. Dette er et politisk ansvar, men også et ansvar for partene i arbeidslivet, sa han.
Tempoet må opp
Avslutningsvis viste Holthe til at det finnes gode initiativ, som kortkurs med studiepoeng for lærere ved Høgskolen i Østfold, men tempoet i implementeringen er altfor lavt:
– Vi må få opp farten. KI er her nå, ikke om fem år. Det betyr at vi må handle – både politisk og praktisk.
SL er godt representert på Kommunalkonferansen 2025 som har søkelys på verdier, valg og virkelighet. Tradisjonen tro preges konferansen av politiske debatter og innlegg relevante for valgkampen, aktuelle foredrag og samtaler og et variert kulturprogram av høyt nivå.
Valgverkstedet, som konferansen også omtales som, avholdes 16.- og 17. juni på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport.

Relaterte saker
SL: – Digital kompetanse i skolen må styrkes
SL: SL: – Etterlengtet og nyansert rapport om skjermbruk
SL: Innspill til skjermbrukutvalget
SL: To av tre lærere synes det er for mye skjermbruk i skolen
SL: Blogg: Lever personvernet sitt eget liv i skolen?
SL: – Få vet hva digital læringsanalyse er