Å flytte mobberne – ingen løsning

Flytting av elever vil bare være en kortvarig fiks på et langvarig problem, skriver Lene Ness.   Innlegg skrevet av Lene Ness, norsklærer og SLs…

3. februar 2016

Å flytte barn i krise er ikke løsningen på mobbeproblemet, skriver artikkelforfatteren. (Foto: Pixabay)

Innlegg skrevet av Lene Ness, norsklærer og SLs vara til LOs sentrale ungdomsutvalg, publisert i utgave 1-2016, medlemsbladet «I skolen».

Verden går fremover. Klasserom endres. Ny teknologi, nye metoder, nye teorier og nye politikere former og endrer skolen hver dag og hvert år som går. Men den siste måneden har jeg begynt å spørre meg selv om det er enkelte ting som har forblitt uendret i alle disse årene. Spesielt er jeg bekymret for om strategiene lærerne har tilgjengelig for å håndtere mobbing er de samme som de var i min tid som elev.

På barneskolen gikk jeg i en klasse med dårlig miljø. I ettertid ser jeg at noen burde grepet inn før det gikk så langt som det gikk. Jeg er ikke stolt av det, men jeg visste godt hvem som mobbet og hvem som ble mobbet.

Lene Ness. (Foto: I skolen)

Problemet er at dette også så ut til å være motto for lærerne våre. «Bare ignorer dem, så slutter de», ble de trakasserte fortalt. Når det ikke fungerte, ble klassen bedt pent om å være litt greiere med den eneste eleven som ble fritatt fra undervisningen den timen. Det var heller ingen suksess, og de trakasserte ble flyttet. Det var slik problemet ble håndtert og de samme metodene ser ut til å bli brukt i dag.

Kunnskapsministeren gikk sterkt ut tidlig i januar og sa at fra nå av er det mobberne som skal flyttes hvis skolene ikke kan håndtere mobbingen. Det ble til og med presentert som en revolusjonerende løsning på problemet.

Jeg har ikke så mye erfaring med mobbing som lærer. Mobbing er ikke en utfordring i den private voksenopplæringen. Men å flytte barn i krise er ikke løsningen. Jeg håper at alle ser at de barna som mobber også trenger noen å snakke med. Noen som ser på dem som mer enn urokråker. Har vi tid til det i skolen i dag?

Rekker vi å se alle menneskene vi møter eller rydder vi dem av sted med beskjed om å ignorere problemskaperne, eller å være litt greiere med den ene eleven som står utenfor leken i friminuttene? For frem til vi har tid til det, vil en flytting av elever bare være en kortvarig fiks på et langvarig problem.

Relevante lenker:
Dagsavisen: – Flere mobbere må flyttes
SL: Signerte nytt partnerskap mot mobbing
SL: – Lærere tar mobbing på alvor
SL: – Alle former for mobbing må bekjempes

Hovedbildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]