– Skattekutt svekker fellesskolen

7. oktober 2015

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, mener regjeringen nok en gang prioriterer feil ved å satse på skattekutt. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Regjeringen satser på skattelette, som betyr at fellesskapet får mindre inntekter til å drive og utvikle velferdstjenestene. En trist reprise fra den sittende regjeringen som igjen prioriterer feil, mener SL-leder Anne Finborud.

Kommunikasjonsavdelingen

Regjeringen foreslår å kutte skattene med nær ti milliarder kroner – bare for 2016. Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, frykter at dette vil gå på bekostning av fellesskolen.

– Lavere skatteinntekter til stat og kommune vil på sikt undergrave velferdssamfunnet, som igjen vil ramme oss alle. En så stor skattelette vil helt klart føre til innstramming i offentlig sektor. Tenk på alle de nye representantene i kommune- og bystyrer som får en svært vanskelig jobb med å finne dekning for de store skattekuttene. Skatteforslagene fra den blå-blå regjeringen gjør at vi nok en gang mangler den økonomiske kraften til å løfte kvaliteten i opplæringen, sier lederen i Skolenes landsforbund.

– Møtes av politikere med bremsen på

Anne Finborud synes synd på lokalpolitikere som må starte jobben med å foreslå kutt.

SL-leder Anne Finborud.

– Dette gjør at vilkårene for politisk handling blir trangere. Med tanke på at skole, helse og oppvekst er de store etatene i offentlig sektor, blir våre medlemmer møtt med politikere som har bremsen på. Vi ønsker å skape gode relasjoner mellom oss som ansatte, politikere og arbeidsgiveren. Det blir vanskeligere nå. Hvem er tjent med en slik situasjon, spør Finborud.

Anne Finborud har regnet ut at et ordinært medlem av Skolenes landsforbund vil spare om lag 1.500 kroner i året på regjeringens skattekutt.

– Det våre medlemmer sparer blir fort spist opp av dyrere velferdstjenester. Skatteletten i seg selv vil føre til økte avgifter og økte priser på velferdstjenestene samtidig som det forringer arbeidsvilkårene for våre medlemmer.

– Regjeringen prioriterer feil

Veksten i kommuneøkonomien er ei heller tilstrekkelig, mener Skolenes landsforbund. Den reelle veksten er på 7,3 milliarder kroner, av disse er 4,7 milliarder frie inntekter. I tillegg får kommunene 500 millioner som skal brukes til vedlikehold av kommunale bygninger.

– Jeg tror ikke at økningen i kommunebudsjettet vil kompensere for nedgang i skatteinntektene. Kommunene har store utfordringer. Et svakt kommuneopplegg gir altså landets nyvalgte lokalpolitikere en vanskelig oppgave med å gjennomføre nødvendige satsinger, blant annet på skole og omsorg, sier Anne Finborud som mener at regjeringen prioriterer feil:

– Vår kritikk handler ikke om at regjeringen bruker for lite penger, men hvordan pengene brukes. Dette er et budsjettforslag som nok en gang ikke peker i den retningen Skolenes landsforbund ønsker. Det er med på å øke forskjellene mellom de som har mest og de som har minst. Mange av våre medlemmer rammes. Det liker vi dårlig.

Relevante lenker:

SL: Statsbudsjettet: Her er forslaga frå Kunnskapsdepartementet
SL: – Må studentene virkelig leve på nudler?
SL: – Røe Isaksen pøser på med feil medisin
SL: – Klarer ikke løfte statusen til lærerne
SL: – Undergraver partssamarbeidet [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]