Oslo: – Hele laget skal ha et godt oppgjør

I dag startet lønnsoppgjøret for ansatte i Oslo kommune. Skolenes landsforbund forhandler som en del av LO Kommune i Oslo, og krever økt kjøpekraft for alle medlemmer.

22. april 2024

Roger Vinje, leder i Skolenes landsforbund Oslo Fylkeslag, representerer forbundet i forhandlingene i LO Kommune Oslo sammen med nestleder Mishell Shakar. (Foto: Skolenes landsforbund)

LO Kommune Oslo overleverte i dag kravene i hovedoppgjøret i Oslo kommune.

Oslo kommune er et eget tariffområde, og er ikke omfattet av forhandlingene i KS-området.

Leder i LO kommune Oslo, Per Egil Johansen, understreket ved overleveringen av kravene at hele laget må løftes.

LO Kommune Oslo er forhandlingssammenslutningen av LO-forbund i Oslo kommune. Skolenes landsforbund er med i sammenslutningen. Roger Vinje, leder i Skolenes landsforbund Oslo Fylkeslag, representerer forbundet i forhandlingene sammen med nestleder Mishell Shakar.

LO Kommune Oslo krever likt lønnstillegg for alle, som vil gi et løft for de lavtlønte. Samtidig sikrer dette en god lønnsutvikling for alle kommunens ansatte.

– Løsningen må være kronetillegg og ikke prosenter, sier Per Egil Johansen.

– Vi krever videre at hele oppgjøret skjer gjennom kollektive forhandlinger på sentralt nivå og at lønnstillegg gis i sin helhet på lønnstabellen. Det betyr at vi sier nei til lokale forhandlinger. Vi håper å unngå streik, men vi nøler ikke med å streike om det blir nødvendig, understreker forhandlingslederen i LO Kommune Oslo.

Partene har frist fram til midnatt natt til 1. mai på å bli enige. Om forhandlingene ikke fører fram, går oppgjøret videre til mekling med bistand fra Riksmekleren.

Forhandlingene føres mellom Oslo kommune og de fire forhandlingssammenslutningene LO Kommune Oslo, Unio, Akademikerne og YS.

Les også: Krav 1 fra LO Kommune Oslo (PDF)
Les også: Tilbud 1 fra Oslo kommune (PDF)